که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
جایزه‌ی نوبل فیزیک ۲۰۱۵
جایزه‌ی نوبل فیزیک ۲۰۱۵

جایزه‌ی نوبل امسال در رشته‌ی فیزیک بصورت مشترک به تاکایی کاجیتا و آرتور بی.مک دونالد اهدا شد. این دو دانشمند جایزه‌ی نوبل فیزیک را به دلیل اثبات وجود جرم برای نوترینو دریافت کردند.

آکادمی علوم سلطنتی سوئد با برگزاری کنفرانسی که ساعاتی پیش برگزار کرد، خبر از انتخاب تاکائی کاجیتا و آرتور.بی مک‌دونالد به عنوان برندگان جائزه‌ی نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۵ میلادی داد. این دو دانشمند جایزه‌ی ۸ میلیون کرونی یا همان ۹۶۴٫۰۰۰ دلاری اهدا شده توسط آکادمی را دریافت خواهند کرد.

کاجیتا یکی از محققان دانشگاه توکیو و مک‌دونالد محقق دانشگاه کویین در کشور کانادا است. هر یک از این دانشمندان تحقیقاتی را انجام داده‌اند که براساس آنها این موضوع ثابت شده که ذرات زیر اتمی ایجاد شده از المان‌های رادیواکتیو، قادر است مشخصات خود را تغییر داده و به یک ذره جرم‌دار تبدیل شود. از دیرباز این تصور براساس قوانین فیزیک ذرات در بین دانشمندان مرسوم بود که نوترینو یک ذره‌ی بدون جرم است. اما تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده توسط این دو دانشمند نشان از این دارد نوترینو‌ها به عنوان ذرات بی جرم برخی از قوانین فیزیکی مرتبط را نقض می‌کنند.

کمیته‌ی برگزاری جایزه‌ی نوبل در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

کشف انجام شده درک ما از واقعیت ذرات و ماده را بسیار تغییر داده که این موضوع می‌تواند نگاه ما به دنیا را بسیار تغییر دهد.

کاجیتا با مطالعه‌ی اطلاعات دریافت شده از رصدخانه‌ی نوترینوی سوپر کامیوکانده در ژاپن به این نتیجه رسیده که نوترینو‌ها پس از ایجاد در اتمسفر از بین دو ویژگی یکی را برای خود انتخاب می‌کنند. از این مفهوم با عنوان نوسانات نوترینوی یاد شود. مک‌دونالد نیز در رضدخانه‌ی نوترینوی کانادا همین موضوع را اثبات کرده است. براساس یافته‌های وی نوترینو‌های آزاد شده در فرآیند تولید انرژی در خورشید، با نزدیک شدن به زمین مشخصات متفاوتی را برای خود انتخاب می‌کنند. پیش از این دانشمندان تصور می‌کردند که نوترینو‌های تولید شده طی فرآیند تولید انرژی، در فضا ناپدید می‌شوند.

یافته‌ی جدید تغییرات بزرگی را در فهم دانشمندان از جهان ایجاد خواهد کرد. همچنین با استفاده از این یافته‌ها می‌توان در مورد مسائل گذشته نیز با درک عمیق‌تری نتیجه‌گیری کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

  • امیرمهدی توسلی

2015

2015 nobel prize

nobel

prize