که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
استفاده از فناوری خودترمیم شوندگی در ماشین‌های نظامی

به گفته‌ی دپارتمان دفاعی آمریکا خوردگی قطعات فلزی ماشین آلات نظامی سالانه حدود 7 میلیارد دلار هزینه باقی می‌گذارد. این موضوع مشوق خوبی است برای پیدا کردن راهی تا بتوان هزینه‌های ناشی از این عامل را کاهش داد. هم اکنون محققان نیروی دریایی در همکاری با دانشگاه جان هاپکینز در حال کار کردن بر روی یکی از روش‌های جبران این دسته از خسارات طبیعی هستند. آن‌ها تاکنون موفق به ساخت پودری شده‌اند که در صورت استفاده به عنوان پوشش و رنگ می‌تواند خراش‌ها و آسیب‌های وارد شده را درست مشابه پوست انسان، بازسازی و ترمیم کند.

این پودر که با نام پلی فیبروبلاست شناخته می‌شود از کرات ریز پلیمری تشکیل شده است که حاوی رزین‌های روغنی هستند. پلی فیبروبلاست با افزوده شدن به رنگ اصلی می‌تواند به طور کامل سطح وسیله را بپوشاند و هنگامی که رنگ اصلی دچار خراش می‌شود با پاره شدن این کره‌ها، رزین‌های درون آنها آزاد شده و به خارج جریان می‌یابند. این رزین پوششی واکس مانند و آبگریز می‌سازد که می‌تواند از فلز زیر خود در برابر عوامل طبیعی همچون آب و هوا محافظت کند.

در آزمون آزمایشگاهی سطح استیل که توسط این رزین پوشش داده شده بود توانست به مدت شش هفته در محفظه‌ای حاوی بخار آب و نمک، مقاومت کند؛ در نتیجه استیل سالم می‌ماند و دیگر نگرانی بابت خوردگی فلز وجود نداشت.

البته همانگونه که پیش از این در زومیت خواندید رنگ‌ها و سطوح خودترمیم شونده تاکنون نیز بارها ساخته شده‌اند و گاها مورد استفاده نیز قرار گرفته اند، اما این رنگ و فیبروبلاست‌ها یک ویژگی منحصر به فرد دارند و آن مقاومت بالای آنها نسبت به تمامی عوامل محیطی است. در نتیجه آن‌ها برای کاربرد در ماشین آلات نظامی بهترین گزینه به شمار می‌آیند.

به گفته‌ی دکتر Jason Benkoski پژوهشگر دانشگاه جان هاپکینز :

چیزی که ما به دنبال آن هستیم زیبایی یا خش برداشتن رنگ دوست داشتنی ماشین شما نیست، ما تنها به دنبال محافظت برابر خوردگی هستیم.

  • امیرمهدی توسلی

military vehicles self healing paint