که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
نسنسور تشخیص بیماری
سنسور تشخیص بیماری

دانشمندان توانسته‌اند ابزاری بسازند که از دو بخش، یکی کاغذ و دیگری یک تراشه ژنی تشکیل شده و می‌تواند بیماری‌هایی چون ابولا را تشخیص دهد. روش کار این است که محلول مشکوک به حامل ویروس یا باکتری مورد نظر را روی کاغذ ریخته و تراشه ژنی می‌تواند آنها را تشخیص داده و بسته به نوع برنامه‌ریزی‌اش واکنشی را نشان دهد.

بلیط کاغذی که تصویر آن را در بالا مشاهده می‌کنید، یک ماشین بیولوژیک کوچک است؛ یک مدار ژنی که بر روی یک کاغذ نصب شده است. برای روشن شدن این مدار ژنی، کافی است کاغذ را با استفاده از یک قطره‌چکان خیس کنید تا اجزای میکروسکوپی آن زنده شوند. بسته به این که چه مداری بر روی این کاغذ قرار گرفته، تراشه‌ای که به روش سرمایش خشک به کاغذ متصل شده می‌تواند برای شناسایی میکروب‌های حامل بیماری یا ملکول‌های موجود روی آن مثل گلوکوز وارد عمل شود. این تراشه‌ها حتی می‌توانند ملکول‌های مورد نظر دانشمندان را تولید هم بکنند.

 تیم توسعه‌دهنده این دستگاه، دو نوع از آن را به عنوان نمونه تولید کرده‌اند. یکی از این سنسورها دایره‌هایی دارد که در صورت تشخیص محلولی با باکتری ضد آنتی‌بیوتیک، تغییر رنگ می‌دهند. نوع دیگر می‌تواند ویروس ابولا را تشخیص دهد. این سنسورها هنوز قادر نیستند مقدار کم ویروس، باکتری یا ملکول را تشخیص دهند. بنابراین نمی‌توانند برای تشخیص بیماری‌ها به آنها تکیه کرد، ولی تولید این تراشه‌ها نوید این را می‌دهند که بتوان در آینده‌ی نه چندان دور با استفاده از این ابزارهای ارزان قیمت بیماری‌های مختلف را به سرعت تشخیص داد.

یک مدار ژنی مثل یک مدار الکتریکی است، فقط همه اجزای آن بیولوژیک هستند. این نوع مدارها شامل چند ده ژن و مقداری پروتئین برای تشخیص این ژن‌ها هستند. ترکیب ژن و پروتئین می‌تواند کارهایی را انجام دهد، حتی در طبیعت مدارهای ژنی طبیعی وجود دارند که عملکردی ویژه و خاص باری آنها وجود دارد، مثل ترکیب ژن و پروتئین در گیاهان که منجر به عمل فتوسنتز می‌شود. اما دانشمندان می‌توانند مدارهایی که می‌خواهند را روی کاغذ پیاده‌سازی کنند. آنها می‌توانند گونه‌های متنوع ژن را به گونه‌ای ترکیب کنند تا به مواد روی کاغذ، به گونه‌ای که مد نظرشان است واکنش نشان دهد.

تیم توسعه‌دهنده این ابزار پزشکی برای چسباندن تراشه بر روی کاغذ از روش freeze-dry استفاده می‌کنند. آنها نتایج کار خود را روز گذشته منتشر کردند.