که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
نقشه گوگل
نقشه گوگل

همه چیز مهیای یک سفر لذت‌بخش است. نقشه بزرگی تهیه کرده‌اید و برای برخی استان‌های مختلف که در مسیرتان قرار دارند نیز نقشه‌های جداگانه با جزئیات بیشتر خریده‌اید. همه چیز خوب است ولی این روش در سال 94 دیگر کمی قدیمی به نظر می‌رسد. شاید بهتر باشد با نرم‌افزارهای نقشه کمی بیشتر آشنا شویم. در ادامه به معرفی نقشه گوگل می‌پردازیم.

آیا روزهای پیش از وجود نقشه‌های گوگل را به خاطر دارید؟ نقشه‌های بزرگ کاغذی که بعد از استفاده زحمت زیادی برای تا کردن آنها متقبل می‌شدیم در نهایت هم هیچ‌وقت نقشه‌ها به درستی تا نمی‌شدند. در مقابل امروزه ما به نرم‌افزارهایی دسترسی داریم که با کمک جی‌پی‌اس در سراسر دنیا کار می‌کنند. دیگر نیازی به نگرانی در مورد گم شدن نداریم.

اگرچه معمولا این نرم‌افزارهای نقشه بسیار سر راست هستند، طوری که کاربران برای بار اول هم مشکلی با استفاده از آنها ندارند ولی هنوز هم نکاتی وجود دارد که می‌تواند استفاده شما را از نرم‌افزار نقشه لذت بخش‌تر کند. در ادامه برخی از این نکات را با هم بررسی می‌کنیم.

جستجوی نقاط مورد علاقه

قبل از هر کاری باید قابلیت GPS ابزار هوشمند خود را فعال کنید. نرم‌افزار نقشه بدون GPS هم کار می‌کند ولی اگر شما به گوگل اجازه دهید که موقعیت مکانی شما را بهتر بشناسد نتیجه بهتری دریافت می‌کنید. وقتی جی‌پی‌اس فعال شد نرم‌افزار را اجرا کنید.

فرض کنیم شما می‌خواهید جایی بروید ولی برنامه خاصی در ذهن ندارید. در این مواقع شاید مایل باشید نگاهی به اطراف بیاندازید و برخی پیشنهادها را مشاهده کنید شاید از بین آن‌ها موردی بود که مورد توجه شما قرار گرفت. برای این منظور در پایین نرم‌افزار، گزینه Explore Around You را انتخاب کنید.

android-google-maps-explore-around

 دو نوع فیلتر وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اولی distance radius که فواصلی را که با شما 5 دقیقه پیاده یا 20 دقیقه با ماشین فاصله دارند، نشان می‌دهد. دومی هم time of day است و در آن مکان‌هایی که در دسترس نخواهند بود، حذف می‌شوند.

شما با انتخاب یک نقطه مورد علاقه به صفحه‌ای با اطلاعات بیشتر هدایت می‌شوید. اطلاعاتی مانند این که این نقطه چقدر با شما فاصله دارد؟ آیا جای گران قیمتی است؟ سایر کاربرانی که قبلا به آنجا رفته‌اند چه امتیازی به آن داده‌اند؟ همچنین مواردی مانند شماره تلفن‌ها، وب‌سایت‌ها، و آدرس‌های خیابانی تصاویر و غیره در این صفحه قابل مشاهده هستند.

پیدا کردن نقاط خاص

حال فرض کنید که شما مکان خاصی را مد نظر دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشید. مثلا آدرس دقیق آن کجاست؟ چقدر با شما فاصله دارد؟ مناطق اطراف آن چه شکلی هستند؟  تقریبا همه از نقشه برای این منظور استفاده می‌کنند. 

وقتی می‌خواهد جایی را جستجو کنید، نیاز نیست که نام آن را به طور کامل تایپ کنید، مکان‌های معروف مانند هتل‌ها و رستوران‌های خوش‌نام تنها با تایپ نام برندشان پیدا می‌شوند. 

حتی نیاز نیست که برای جستجو دکمه اینتر را فشار دهید چرا که گوگل به صورت پویا بسته به مکان فعلی شما مواردی را پیشنهاد می‌دهد (قرار شد جی‌پی‌اس گوشی شما روشن باشد، فراموش که نکرده‌اید؟).

android-google-maps-search-query

گاهی اوقات ممکن است به طور کلی آدرس محل مورد نظر خود را بدانید ولی خیابان‌های آن را با جزییات نشناسید در این صورت کافی است بطور کلی نام محل را بنویسید و گوگل شما را راهنمایی خواهد کرد. 

توجه داشته باشید که هر نقطه‌ای را که در نقشه پیدا می‌کنید، می‌توانید به عنوان یک محل مهم با یک ستاره علامت‌گذاری کنید. فرقی نمی‌کند که این مکان جایی باشد که بطور مرتب به آن‌ سر می‌زنید یا جایی است که فقط یک‌بار رفته‌اید، علامت‌گذاری آن برای دفعات بعدی کمک زیادی به شما خواهد کرد. 

دریافت سریع‌ترین مسیرها

وقتی بدانید که کجا می‌خواهید بروید، می‌توانید مسیرهای منتهی به آن محل را درخواست کنید و  نقشه برای شما تبدیل به یک مسیریاب می‌شود. مسیریاب یک ویژگی کلیدی است که باعث می‌شود GPS ابزاری مفید باشد در واقع نوعی راهنمای قدم به قدم است.

برای این که مسیرها را از نقشه درخواست کنید کافی است روی آیکون آبی رنگ خودرو  کلیک کنید. در این مرحله لیستی از مسیرهای بالقوه بر مبنای مدت زمانی که طول می‌کشد تا از طریق آنها به مقصد مورد نظرتان برسید، به شما نمایش داده می‌شود. اگر مسیر دارای عوارضی یا تعمیرات باشد نقشه به شما خواهد گفت. 

android-google-maps-route-types

درست مانند جستجو، مسیرها نیز قابلیت فیلتر شدن دارند. با انتخاب avoid highways فقط جاده‌های محلی برای شما نمایش داده می‌شوند. با انتخاب avoid tolls فقط مسیرهای رایگان که عوارضی ندارند، برای شما نمایش داده می‌شوند. همچنین می‌توانید مسیرها را بر اساس خودرو، حمل‌و‌نقل عمومی، پیاده‌روی و با دوچرخه فیلتر کنید. 

اگر هم فیلترها برای شما اهمیت چندانی ندارند و شما فقط به دنبال کوتاه‌ترین مسیر ممکن تا مقصد مورد نظر خود هستید کافی است انگشت خود را برای مدت زمان بیشتری روی آیکون آبی رنگ خودرو نگه دارید، در این صورت نقشه بلافاصله کوتاه‌ترین مسیر ممکن تا مقصد را برای شما نمایش خواهد داد. 

 شما می‌توانید با انتخاب اطلاعات ترافیکی، ماهواره‌ای و ناحیه‌ای دید بهتری نسبت به مسیر مسافرت خود پیدا کنید. اگر مسیر شما طولانی تخمین زده شود، مدت زمان مسافرت شما از سبز به نارنجی و در نهایت از نارنجی به قرمز تغییر وضعیت می‌دهد.

android-google-maps-step-by-step

اگر از پایین به بالا دست خود را بکشید و در واقع سوایپ انجام دهید، نرم‌افزار با راهنمایی قدم به قدم به شما می‌گوید که کجاها باید دور بزنید و کجا باید مستقیم به حرکت خود ادامه دهید.

در نهایت امکان به اشتراک‌گذاری مسیرها از طریق ارسال پیام کوتاه، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. 

شما چگونه از نقشه گوگل استفاده می‌کنید؟

بدون تردید نرم‌افزار نقشه گوگل بسیار قدرتمند است، اما اگر می‌خواهید با قدرتی فراتر از قبل از قابلیت‌های گوگل استفاده کنید حتما Google Earth Pro را امتحان کنید. این نرم‌افزار پیش از این 400 دلار قیمت داشت ولی اخیرا به رایگان در دسترس است.

آیا شما از نرم‌افزار نقشه استفاده می‌کنید؟ شما چه روش‌هایی را برای استفاده بهینه از نرم‌افزار نقشه می‌شناسید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را در قسمت نظرات با ما و خوانندگان زومیت در میان بگذارید. 

  • امیرمهدی توسلی

google maps

map

maps