که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
وآیا می‌دانستید که مدت زمان ایده‌آل برای یک جلسه تنها ۱۵ دقیقه است؟

یک جلسه‌ی کاری که بیش از اندازه طولانی شود به سختی می‌تواند موثر و کارآمد باشد. همانگونه که سخنرانی‌های TED در حداکثر ۱۸ دقیقه جمع و جور می‌شود، بنا بر دلایل مشابهی یعنی گسترش توجه و به خاطر سپاری بهتر، نگاه داشتن زمان یک جلسه در محدوده‌ی ۱۵ دقیقه ایده‌آل‌ترین حالت خواهد بود.

 ممکن است فکر کنید که ۱۵ دقیقه برای یک جلسه بسیار کوتاه است اما کوین لی در فست کمپانی دلایلی را توضیح می‌دهد که چرا همان ۱۵ دقیقه زمان مناسبی خواهد بود.

نکته‌ی اول اینکه، کار همیشه تا زمانی که شما برای آن زمان‌بندی انجام داده باشید به طول خواهد انجامید. حتی اگر شما دو ساعت را از پیش برای یک جلسه اختصاص دهید متوجه خواهید شد که تمام این دو ساعت برای گرفتن نتیجه‌ی نهایی صرف خواهد شد و زمان ارزشمند کاری در این میان تلف می‌شود.

و نکته‌ی دوم اینکه، در صورتی که یک جلسه دارای هدف باشد، وظایف مشخص شده و به افراد نسبت داده شده باشد، و کامپیوتر و تلفن را وارد اتاق جلسه نکنید همان ۱۵ دقیقه نیز برای یک جلسه زیاد خواهد بود.

با این وجود، دلیل اصلی و بهترین پاسخ به این مساله، در گسترش توجه و محدود شدن ذهن بر روی موضوع اصلی خواهد بود. جرمی گالو، یک مربی حرفه‌ای در توضیح این مساله که چرا سخنرانی‌های TED حداکثر باید در ۱۸ دقیقه ارائه شوند در صفحه‌ی لینکداین خود چنین بیان می‌کند که:

در لحظه‌ای که مغز اطلاعات جدید را دریافت کرده و تلاش می‌کند به پردازش آن‌ها بپردازد، میلیون‌ها نورون بصورت همزمان فعال می‌شوند، انرژی می‌سوزانند و به مرور تحلیل رفته و خسته می‌شوند. محققان در دانشگاه تگزاس کریستین به یافته‌ای دست پیدا کرده‌اند که بیان می‌کند فعالیت گوش دادن به یک مساله، به همان میزان به انرژی و فعالیت ذهنی نیاز دارد که تفکر شدید بر روی یک موضوع نیاز خواهد داشت. دکتر پاول کینگ این مساله را با عبارت "پسرفت ادراکی" بیان می‌کند. همچون وزن، هرچه برای اطلاعات بیشتر و بیشتری درخواست کنیم، این اطلاعات و پردازش آن‌ها سنگین‌تر و سخت‌تر خواهد شد. تا اینکه سرانجام مغز ما به کلی گیرایی خود را بر روی موضوع از دست داده و آن را رها خواهد کرد. نتیجه‌ی این مساله فراموش کردن تمام آن چیزی خواهد بود که طی یک جلسه‌ی کاری طولانی مدت ارائه شده است. در تحقیقاتی که توسط خود کینگ صورت پذیرفته، او دریافته است که دانش آموزان فارغ‌التحصیل شده‌ای که سه روز در هفته و در جلسه‌های ۵۰ دقیقه‌ای به سر کلاس می‌رفته‌اند یادآوری بهتری از مباحث درسی دارند تا کسانی که یک روز در هفته و برای یک جلسه‌ی سه ساعته در حال آموزش بوده‌اند. اگرچه اغلب دانش آموزان اذعان می‌کنند که ترجیح می‌دهند کار را یک سره کرده و یک بار با ساعت درسی زیاد به کلاس بروند، اما میزان جذب اطلاعاتی آن‌ها در جلسات کوتاه مدت بیشتر است.

ممکن است انجام تمامی جلسات در مدت زمان ۱۵ دقیقه میسر نباشد اما برای مسائل عمومی روزانه هیچ دلیلی ندارد که میزان زیادی از وقت با ارزش را صرف چیزی کنیم که در نهایت نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. حتی در صورتی که به نوعی کمک و الزام نیاز داشته باشید، می‌توانید از یک ساعت که بر روی پانزده دقیقه تنظیم شده باشد کمک گرفته و هنگام پخش هشدار اتمام وقت، جلسه را به پایان برسانید.

  • امیرمهدی توسلی