که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
۲۸ دانستنی جالب که بر  استخدام شما تاثیر می­‌گذارد

هر یک از شرکت‌ها شرایط خاصی برای استخدام پرسنل خود دارند، اما اصولی کلی هم وجود دارد که برای همه موارد استخدام یکسان است. در این مقاله قصد داریم به ۲۸ نکته‌ای که می‌تواند در استخدام شما تاثیرگذار باشد اشاره کنیم. البته بعضی موارد ممکن است خیلی ایده‌آل به نظر برسد یا حتی از کنترل شخص شما خارج باشد اما دانستن آن‌ها در برگیرنده‌ی نکات ظریفی است.

به طور معمول مدیران بخش استخدام از رزومه‌ی کاری شما برای تعیین اینکه آیا برای این کار واجد شرایط هستید یا نه، استفاده می‌کنند و طبق  مصاحبه‌ای که با شما انجام داده‌اند، صلاحیت شما را برای شغل مورد نظر ارزیابی می‌کنند.

البته اکثر مردم این فرآیند را بسیار جدی می‌گیرند. آنها به موقع به مصاحبه‌ی کاری می‌رسند، بی‌عیب و نقص لباس می‌پوشند و هوشمندانه به هر سوال پاسخ می‌دهند. با این وجود جزئیات کوچکی وجود دارد که آشکارا یا ناخودآگاه بر روی تصویر ذهنی مصاحبه‌گر از شما تاثیر می‌گذارد.

۱. زمان مصاحبه‌ی کاری شما

به گزارش سایت Glassdoor ظاهرا، ۱۰:۳۰ صبح روز سه‌شنبه بهترین زمان برای برنامه‌ی مصاحبه است. در روز سه‌شنبه مردم نشان داده­‌اند که کارآمدتر هستند و زمانی که شما را ملاقات می­‌کنند، احساس عجله ندارند. همچنین به قدر کافی مصاحبه‌کنند‌گان شما در طول روز زمان دارند تا ایمیل‌­هایشان را چک کنند، یک فنجان قهوه بنوشند و برای ورود شما آماده شوند.

شما نیز نمی‌خواهید کسی باشید که در پایان روز کاری ملاقات داشته باشید، زیرا این شانس وجود دارد که توجه مصاحبه کننده صرفا به شما معطوف نباشد. آنها ممکن است مواردی مثل برنامه‌ی‌ شام، تکلیف شب فرزندان و غیره را اولویت قرار دهند.

همچنین از مصاحبه‌ی کاری قبل یا بعد از زمان نهار بپرهیزید. زیرا ساعت ناهار می‌­تواند باعث کوتاه شدن زمان مصاحبه‌ی شما شود یا شما را مجبور کند تا برای مدت طولانی منتظر بمانید.

بدیهی است که در موارد زیادی ممکن است زمان مصاحبه توسط شما تعیین نشود. پس در مواقعی که نظر شخصی شما برای تعیین زمان مصاحبه پرسیده می‌شود این نکته را مد نظر قرار دهید.

۲.آب و هوا در روز مصاحبه‌ی کاری شما

"دونالد ردلمییر" و "سیمون باکستر" محققان دانشگاه تورنتو دریافته­‌اند که متقاضیان دانشکده‌ی پزشکی اگر در یک روز بارانی مصاحبه شوند به مراتب نسبت به مصاحبه شوندگان در روز آفتابی بدتر هستند!

آنها می‌گویند: "به طور کلی، مصاحبه شوندگان در روزهای بارانی ۱٪ کمتر از مصاحبه شوندگان در روزهای آفتابی نتیجه‌ می‌گیرند. این الگو برای مصاحبه شوندگان ارشد و سال آخر دانشکده هم برقرار بود.

۳. چقدر به موقع می­‌رسید

ممکن است فکر کنید که چقدر خوب بنظر می‌­رسد اگر شما زودتر به مصاحبه برسید. اما اگر بیش از حد زود برسید، به شانس خودتان لطمه می‌­زنید.

البته چند دقیقه زودتر رسیدن یک ایده‌ی خوب است و قطعا بهتر از دیر رسیدن است.  اما خودتان را نیم ساعت قبل از مصاحبه نشان ندهید. " لین تیلور" ، کارشناس محیط کار و نویسنده‌ی کتاب "چگونه رفتار کودکانه‌ی رئیس را مدیریت و کار خود را رشد دهید" می­‌گوید زود رسیدن می‌تواند این برداشت ذهنی را ایجاد کند که شما بیش از حد مشتاق هستید یا روی فرد مصاحبه‌کننده فشار وارد کند. اگر وقت اضافه دارید، در ماشین‌تان افکارتان را متمرکز کنید یا برای بالا بردن انرژی خود یک پیاده‌روی کوتاه، داشته باشید.

۴.آیا با رقیب خود در یک روز مصاحبه می‌دهید                     

بله، ممکن است مشکل باشد که بفهمید چه زمانی رقیب شما مصاحبه دارد، اما اگر بطور اتفاقی فهمیدید، برنامه مصاحبه‌تان را در روز متفاوت دیگری قرار دهید.

با توجه به مطالعه در مجله علوم روانشناسی مردم مخالف قضاوت کردن تعداد بسیاری از متقاضیان در سطح بالا یا پایین در یک روز هستند، چرا که احتمال ایجاد تبعیض بین افراد بیشتر می‌شود.

با این حال، این مقایسه فقط برای یک روز طول می‌کشد، به این معنی که تنها مصاحبه شوندگانی که روز شما مصاحبه دارند با شما مقایسه می‌شوند و ربطی به مصاحبه شوندگان روزهای دیگر ندارد.

۵.آیا احساس قوی بودن می‌کنید

این موضوع ارتباطی با لایق و مطمئن بودن ندارد، بلکه بستگی به احساس درونی شما دارد. آیا دوست دارید توانایی تحت تاثیر قرار دادن دیگران را داشته باشید؟ اگرچنین احساسی ندارید، پیشنهاد "امی‌کادی" استاد دانشگاه هاروارد این است که قبل از مصاحبه سعی کنید خودتان را دو دقیقه در حالت سینه ستبر و مقتدرانه قرار دهید.

 این عمل توانایی‌های فکری، آستانه‌ی درد، تحمل خطر و سطح تستوسترون را افزایش می‌دهد و به شما احساس قوی‌تر بودن می‌دهد تا بیشتر مدعی باشید، انتقاد را موقرانه قبول کنید، سخنرانی فریبنده‌تر و پرشور ارائه دهید و به طور کلی، کیفیت عملکرد شما را بالا می‌برد. شما می‌توانید این حالات را در آسانسور یاحتی در حمام تمرین کنید. فقط مطمئن شوید که تنها هستید تا روی تمرینات خود متمرکز باشید.

۶.هنگامی که در لابی منتظر هستید چه کاری انجام می‌دهید

مطمئنا کارهایی مثل نوشیدن قهوه، خوردن غذا یا صحبت کردن با تلفن همراه، تاثیر ذهنی جالبی از شما در ذهن مصاحبه‌گر نخواهد گذاشت. در هنگام انتظار نمی‌دانید تا چه مدت معطل هستید پس هر لحظه خود را برای مصاحبه آماده کنید.

پیشنهاد می‌شود که دستپاچه نشوید و دستان خود را بی‌مورد حرکت ندهید که باعث ریخت و پاش وسایل روی میز شود. به خاطر داشته باشید که شما می‌خواهید منظم و دقیق به نظر برسید.

"همچنین، اگر شما منتظر هستید، می‌­توانید با منشی گفتگو کنید (اگر او برای صحبت در دسترس است)، یادداشت‌­های خود را از نوت بوک‌تان مرور کنید و در طول انجام تمامی این موارد لبخندی دلپذیر در چهره داشته باشید.

۷.چگونه با منشی یا راننده رفتار می‌کنید

کارفرمایان می‌خواهند بدانند که تعامل شما با دیگران چگونه است، بنابراین یک تاکتیک معمول این است که بعدا از منشی یا راننده در مورد شما سوال می­‌کنند.

"تونی هسیه" مدیر عامل شرکت زاپوس در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت که او از راننده‌ی شاتل، کسی که متقاضیان را سوار می‌­کند، خواهد پرسید که آیا آنها بی ادب، گستاخ یا خشن بودند؟

هسیه می‌گوید: "بسیاری از متقاضیان کار ما در خارج از شهر زندگی می‌کنند و ما آنها را از فرودگاه در شاتل زاپوس سوار می‌کنیم، آن‌ها را به یک تور می‌بریم و سپس باقی روز را صرف مصاحبه می­‌کنند. در پایان روز مصاحبه، مسئول استخدام پیش راننده‌ی شاتل برمی‌­گردد و از او سوالاتی درباره‌ی رفتار متقاضی می‌پرسد. مهم نیست که چقدر روز مصاحبه به خوبی پیش رفته است، اگر راننده‌ی شاتل رفتار خوبی ندیده باشد ، ما آن شخص را استخدام نمی‌کنیم."

۸.دست دادن

در هر حرفه یا موقعیت‌کاری، دست دادن ضعیف، عدم اعتماد به نفس شما را به ذهن طرف مقابل منتقل می‌­کند و این حرکت یک بخش کلیدی محسوب می‌شود. مطمئن شوید که شما اعتماد به نفس خود را با محکم دست دادن و یک لبخند بر روی صورت انتقال می‌­دهید و از انجام ابتکار عمل در رسیدن به هدف نترسید.

۹.پیشنهاد قهوه یا چای را نپذیرید

اگر در حین مصاحبه به شما چیزی برای نوشیدن به غیر از آب پیشنهاد کردند، به خصوص قهوه  آن را قبول نکنید.

جان مولیدر و باربارا پاروس در کتاب خود به نام " مصاحبه‌کننده‌ی دیوانه نوشته است: چگونه کمی دیوانه بازی می‌تواند به شما کار بدهد." می‌گویند: مصاحبه کننده نمی‌خواهد ۱۰ دقیقه را فقط صرف درست کردن یک فنجان قهوه یا چای برای شما کند. این مسئله در یک روز پر مشغله‌ی کاری بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

۱۰. کمی خودشیفته باشید

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد خودشیفته امتیاز بیشتری از دیگران در مصاحبه‌های کاری خود می­‌گیرند و آن بخاطر این است که آنها  با تبلیغ خود راحت هستند. از آنجا که به طور معمول خودشیفته­‌ها فکر می‌کنند که فوق‌العاده هستند، مصاحبه‌کننده هم ممکن است همین‌طور فکر کند. پس با این حساب، خودشیفتگی همیشه هم بد نیست و بعضی مواقع جواب می‌دهد.

۱۱.رنگ لباس

با توجه به گفته‌های ۲۰۹۹ نفر از مدیران استخدام، متخصصان منابع انسانی و کسانی که در یک بررسی سازنده شغل شرکت کردند، آبی و سیاه بهترین رنگ برای پوشیدن در یک مصاحبه‌ی شغلی هستند و نارنجی بدترین رنگ ممکن است.

رنگ‌های محافظه کار، مانند سیاه، آبی، خاکستری و قهوه ای، امن‌ترین حالت هنگام ملاقات کردن شخصی برای اولین بار در یک محیط کاری حرفه‌ای هستند، در حالی که رنگ‌هایی مانند نارنجی که خلاقیت بیشتری را اعلام می‌کنند، ممکن است برای مصاحبه مناسب نباشند. قرمز قوی‌ترین رنگ است، اما قبل از پوشیدن این رنگ باید بدانید که برای چه کاری مصاحبه می‌کنید و مطمئن شوید که فرهنگ حاکم بر محیط کاری آن شرکت، چنین رنگی را قبول می‌کند.

۱۲. آیا شما به ساعت یا تلفن همراه خود نگاه می­‌کنید

 نگاه پنهانی به ساعت یا گوشی همراه در بی‌خطرترین حالت نشان می‌دهد که شما نسبت به انجام یک گفتگو تعهد کافی را ندارید.

حتی روشن بودن تلفن همراه ممکن است بی‌احترامی به نظر برسد. بنابراین سعی کنید تا آنجا که ممکن است هیچ پیامکی نفرستید و هیچ تماسی برقرار نکنید. بهترین کار این است که گوشی همراه خود را به کل خاموش کنید.

۱۳. برای نشستن منتظر تعارف مصاحبه‌کننده باشید

احترام گذاشتن خود را به مصاحبه کننده، با منتظر شدن برای پیشنهاد آنها به شما برای نشستن یا منتظر شدن برای اینکه آن‌ها ابتدا بنشینند، نشان دهید.

مولیدور و پاروس می‌­گویند: بعد از اینکه نشستید، به صورت کشیده با شانه­‌های مربع بنشینید و سعی کنید از تمامی فضای صندلی تا آنجا که ممکن است استفاده کنید. مانند یک بنفشه‌ی خمیده با سر تعظیم کرده، بدون تماس چشمی و شانه‌های خمیده نباشید.

۱۴.پاسخ‌هایتان را بر اساس سن مصاحبه کننده پاسخ بدهید

مولیدور و پاروس پیشنهاد می‌دهند: نسل‌های مختلف با ارزش­‌های متفاوتی تحت تاثیر قرار می­‌گیرند. با آگاه بودن از سن مصاحبه کننده‌ی خود، می‌توانید بهترین پاسخ را ارائه دهید. از این رو با کمی تمرین، پاسخ خود را با استفاده از زبان ارزش‌های آنها بیان کنید.

۱۵. با مصاحبه کنندگان خود تماس چشمی برقرار کنید

مولیدور و پاروس می‌گویند توجه همه را در مصاحبه با ایجاد ارتباط چشمی با افراد مختلف در زمان‌های خاص در طول پاسخ‌دهی خود، جلب کنید. در نشست مصاحبه، همیشه پاسخ خود را با ایجاد تماس چشمی با فردی که از شما سوال پرسیده است، آغاز کنید. سپس تماس چشمی تصادفی و ملایم با هر یک از مصاحبه کنندگان دیگر ایجاد کنید. همان‌طور که به پایان پاسخ خود می‌رسید تماس چشمی خود را به کسی که از شما سوال. پرسیده بود، برگردانید.

۱۶. وضعیت و حالت بدن شما

تیلور می‌گوید: هنگامی که در مصاحبه‌ی کاری هستید، به طور پیش‌فرض باید مرتب و درست بنشینید و لبخند دلپذیری روی چهره‌تان نمایان باشد. از خمیده بودن بر روی صندلی خود اجتناب کنید و به یاد داشته باشید که برای نشان دادن میل و علاقه به مصاحبه، به سمت جلو خم شوید. حتی اگر احساس می‌کنید بحث به سمت ناخوشایندی می‌رود، وقار و اقتدار خود را حفظ کنید. این نوع عملکرد گاهی اوقات کمک می‌کند که نتیجه‌ی نهایی به نفع شما تمام شود.

۱۷. حالت دستان خود را کنترل کنید

مولیدور و پاروس در کتاب خود نوشته‌اند:

  • نشان دادن کف دست، صداقت و خلوص نیت شما را نمایان می‌سازد
  • نگه داشتن کف دست به سوی پایین نشان از تسلط شما دارد. با پایین آوردن کف دستتان، دستهایتان را تکان ندهید.
  • فشردن نوک انگشتان دستتان به یکدیگر به فرم برج کلیسا، نشان دهنده اعتماد به‌نفس شماست.
  • پنهان کردن دستهایتان همان‌طور که در جیب‌تان می‌گذارید، نشانه‌ی آن است که شما چیزی برای مخفی کردن دارید.
  • ضربه زدن با انگشت نشانه‌ای از بی‌صبری شما است.
  • دست به سینه نشستن یک حالت دفاعی است و نشان دهنده‌ی یاس و نامیدی یا عدم موافقت است.
  •  استفاده بیش از حد از حرکات دست نشانه‌ای از حواس پرتی و گیجی است.

۱۸. سوالاتی که شما می‌پرسید

شاید شما قادر به پاسخ دادن به هر سوالی باشید، اما می‌توانید سوالات هوشمندانه‌ای بپرسید.

در زیر سه نمونه از سوالات از کتاب "ویکی الیور"با عنوان " ۳۰۱ پاسخ هوشمند به سوالات دشوار مصاحبه" آورده شده است:

  • برخی از مشکلات شرکت شما که با آن روبرو هستید چیست؟
  • شرکت چگونه این مشکلات را حل می‌کند؟
  • چه تیپ کارکنانی در اینجا موفق‌تر هستند؟

۱۹. جایی که در آن بزرگ شده‌اید

اگر شما دوران کودکی خود را در شهری به سر برده‌اید که مصاحبه کننده‌ی شما نیز در همان جا بزرگ شده است، ممکن است شانس بیشتری برای ورود به این کار داشته باشید. البته اگر عمیق‌تر نگاه کنیم خواهیم دید که این شرایط ناعادلانه و در عین حال خارج از کنترل است اما ممکن است مصاحبه‌کننده آگاهانه به شهر خاصی گرایش داشته باشد. این فرضیه جاذبه‌ی تشابه نامیده می‌شود: مردم به سادگی نسبت به کسانی که به آنها شباهت دارند جذب می‌شوند.

۲۰. چقدر شایسته و لایق بنظر می‌رسید

قبل از اینکه چشمان شما را با این ایده روشن کنیم، این نکته را مد نظر داشته باشید: در بعضی از موارد طمع فوق شایسته بودن باعث صدمه زدن به موفقیت‌تان در مصاحبه‌ی کاری می‌شود.

دلیلش این است که مصاحبه کننده‌ی شما ممکن است نگران باشد که شما وضعیت او را در سازمان تهدید می‌کنید و اهمیت این مسئله در سازمانی با فرهنگ رقابتی بالا کاملا پررنگ‌تر می‌شود.

۲۱. لحن صدای شما

با توجه به گزارش NPR‌، در آینده‌ای نزدیک، برخی از شرکت‌ها ممکن است تجزیه و تحلیل صدای متقاضیان را برای تعیین این که آیا آنها مناسب هستند، آغاز کنند.

اساسا، یک الگوریتم تعیین می‌کند که آیا صدای شما جذاب، آرام‌بخش، یا قابل اعتماد است‌ که این مورد به ویژه در صنایعی مانند مهمان‌داری و خرده‌فروشی مهم‌تر خواهد بود.

۲۲. آیا شما لبخند می‌زنید

این حس متداولی است که برق لبخند باعث می‌شود شما دوستانه‌تر و نزدیک‌تر به نظر برسید.

اما تحقیقات نشان می‌دهد که برای مشاغل خاص، لبخند بیش از حد می‌تواند امکان موفقیت شمادر مصاحبه‌ی شغلی را تضعیف کند.

در یک مطالعه، محققان از دانشجویان درخواست کردند که برای مصاحبه‌های شغلی نقش بازی کنند. آنها دریافتند که دانشجویانی که برای موقعیت شغلی خبرنگار روزنامه، مدیر و دستیار تحقیق متقاضی بودند در صورت لبخند زدن مداوم، شانس کم‌تری برای گرفتن شغل داشتند.

۲۳. لهجه‌ی شما

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از کارفرمایان ممکن است در برابر متقاضیان برای سمت‌های اجرایی، زمانی که لهجه دارند تبعیض قائل شوند. به طور خاص، کارفرمایان شاید بر این باور باشند که این متقاضیان مهارت سیاسی کمتری دارند.

این نمونه‌ی دیگری از تبعیض‌های کاملا ناعادلانه است و محققان در پس این مطالعه می‌گویند شرکت‌ها باید آموزش آگاهی لهجه را به برنامه‌های آموزشی موجود برای استخدام کارکنان اضافه کنند.

۲۴. وزن شما

تجربه‌های اخیر ثابت کرده است که تمایل کمتری برای استخدام کارجویان دارای اضافه‌وزن وجود دارد. در این مطالعه، رزومه‌ی کاری دیجیتال مردان و زنان که شامل عکس از افراد غیر چاق و عکس‌های دیجیتالی تغییر یافته‌ی همان افراد به عنوان فرد چاق بود، ارزیابی شد. همان‌طور که معلوم است، متقاضیان چاق به طور قابل توجهی امتیاز شایستگی کمتری نسبت به متقاضیان غیر چاق می‌گیرند.

 ۲۵. خال‌کوبی یا سوراخ گوش و بینی

سایت salary به این نتیجه پی برده است که به شانس استخدام ۷۶٪ افرادی که خالکوبی و سوراخ گوش یا بینی دارند، لطمه وارد شده است. البته این مسئله به فضای کاری شما هم بستگی دارد. به عنوان مثال بررسی‌ها نشان می‌دهد که فقط ۸٪ کارکنان دولت آمریکا خالکوبی دارند، در مقایسه، ۲۰٪ از کسانی که در صنایع مهمان‌داری، توریست و گردشگری مشغول به کارند، اثر خالکوبی دارند.

۲۶. زبان بدن شما

متخصصان می‌گویند هنگامی که مردم شبیه به یکدیگر باشند، حالت بدن و حرکاتی مشابه هم دارند. اگر آینه‌ی زبان بدن مصاحبه‌کننده‌ی خود نیستید، ممکن است به نظر برسد که شما به آنچه می‌گویند علاقه‌مند نیستید یا حتی دروغ می‌گویید.

بدیهی است، لازم نیست برای تشابه حالات و حرکت بدن افراط کنید اما می‌توانید تقلید ماهرانه‌ای از حرکات مصاحبه‌گر خود داشته باشید.

۲۷. بدن شما چقدر عرق می‌کند

دست دادن با کف دستان سرد و چسبناک با مدیر استخدام یکی از بزرگترین ترس‌های بسیاری از متقاضیان است و یک دلیل خوب عرق کردن نشان می‌دهد که شما عصبی هستید و می‌تواند تصور اعتماد به نفس شما، در تلاش برای پروژه را تضعیف کند.

یکی از همکاران روابط عمومی به اخبار US می‌‌گوید، توصیه‌ی او این است: در حالی که منتظر هستید تا شما را برای مصاحبه صدا کنند، یک لیوان آب سرد درخواست کنید. به این ترتیب، شما درجه حرارت بدن خود را کاهش می‌دهید و عرق کردن شما متوقف می‍‌شود.

از سوی دیگر، شما می‌توانید بپذیرید که عرق کردن و عصبی بودن در یک موقعیت استرس زا طبیعی است و امیدوار باشید که مصاحبه‌کننده هم چنین طرز فکری داشته باشد.

۲۸. چه هنگام یادداشت تشکر خود را ارسال می‌کنید

همه‌ی ما می‌دانیم پیگیری پس از مصاحبه‌ی شغلی با یادداشت تشکر چقدر مهم است اما همه نمی‌دانند که زمان مناسب ارسال این یادداشت چه موقع است.

اگر بیش از حد صبر کنید، مدیراستخدام ممکن است شما را فراموش کند یا فرض کند شما علاقه‌مند به این کار نیستید. همچنین ممکن است شما مانند یک آدم سست به نظر برسید.

 بهترین بازه‌ی زمانی برای ارسال ایمیل تشکر ۲۴ ساعت بعد از مصاحبه است. البته دقت داشته باشید که نامه‌ی تشکر باید در ساعات اداری فرستاده شود برای مثال ساعت ۳ بامداد برای فرستادن یادداشت تشکر به هیچ عنوان مناسب نیست.

شما چه مواردی را به لیست بالا اضافه می‌کنید؟

منبع BUSINESSINSIDER
  • امیرمهدی توسلی

job interviews

مصاحبه شغلی