که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بدترین اشتباهاتی که افراد جوان در زمان مصاحبه انجام می‌دهند (بخش اول)

بسیاری از افراد با اینکه شایستگی داشتن شغل مورد نظرشان را دارند اما به این دلیل که نمی‌توانند در جلسه‌های مصاحبه آنطور که لازم است، طرف مقابل خود را قانع به دارایی‌هایی‌های ذهنی خود کنند، خیلی راحت بخاطر یک یا چند اشتباه کوچک یک موقعیت خوب و شاید بزرگ را از دست می‌دهند. در ادامه، با ما همراه شوید تا دیگر به این اشتباه‌ها دچار نشوید.

۲۰. غلط املایی در رزومه، فرم درخواست شغل یا ایمیل

می‌‌دانیم که غلط املایی داشتن در ایمیل، رزومه یا فرم درخواست شغلی شاید کوچک به نظر برسد اما در نشان دادن دانش و هوش شما نقش بزرگی بازی می‌کند. سعی کنید قبل از ارسال رزومه، ایمیل یا فرم درخواست شغل حتما یک بار همه متونی که نوشته‌اید را بازخوانی کنید و در کنار هر کلمه‌ای که رد شدید و در مورد تناسب آن با جمله یا املای آن تردید داشتید، با کمی جستجو جایگزین بهتر یا املای درست آن را پیدا کنید.

نکته: برای پیدا کردن شیوه نوشتن و املا یک کلمه کافی است آن را در گوگل جستجو کنید (هر چند غلط) تا شیوه صحیح نوشتن آن را مشاهده کنید.

۱۹. بوی بد دهان و نفس

brush

هیچگاه مصاحبه شغلی خود را بدون اینکه مسواک زده باشید شروع نکنید. بوی بد دهان می‌تواند نشان‌دهنده بی‌توجه‌ای شما به نظافت و بی‌نظمی باشد و هر کسی را فراری دهد.

نکته: پیش از مصاحبه یک یا دو تکه آدامس را بجوید و ۵ دقیقه قبل از شروع مصاحبه آن را دور بیاندازید.

 

 

 

۱۸. تعریف نکردن یک داستان خوب

story

شما چه کسی هستید، چه کاری را خیلی خوب انجام می‌دهید و می‌خواهید با زندگی خودتان چکار کنید؟ مصاحبه کننده‌ها یک داستان شسته و رفته و سریع از زندگی شخصی و شغلی شما می‌خواهند. به طرف خود نشان دهید اهل ارتباط برقرار کردن هستید و ارتباطات نقشی کلیدی برای شما دارد. اگر نتوانید با صحبت‌های خود و گفتن یک داستان سریع، تمیز و صادقانه با شخص مقابل ارتباط برقرار کنید، آن شغل را نخواهید گرفت.

نکته: همان داستان شسته و رفته را برای خود بنویسید و با دوست خودتان هم در میان بگذارید و نظرش را بخواهید.

۱۷. نیش‌دار و منفی‌نگر بودن

neg

نمی‌گوییم قهقه‌زنان به جلسه مصاحبه بروید، اما چهره‌ای اخمو، عبوس، عصبانی و منفی‌نگر داشتن هم به هیچ وجه به روند استخدام شما کمکی نمی‌کند. سعی نکنید حرف‌هایی کنایه‌دار یا نیش‌دار بزنید و طرف مقابل را نسبت به خود رنجیده کنید.

نکته: مودب باشید، لبخند بزنید.

 

 

 

۱۶. تکبر داشتن

img

بعضی‌ها چنان به یک مصاحبه وارد می‌شوند که انگار یک شخص مشهور همه چیز تمام هستند که اگر شرکت مقابل وی را نداشته باشد تا چند وقت دیگر از هم خواهد پاشید. نه، چنین چیزی نیست، پاسخ‌ها و چهره همراه با غرور شما نشان‌دهنده شدت تخصص نیست.

نکته: به جلسه مصاحبه رفتن برابر با گرفتن شغل نیست، شما باید شخصیت مودب، اجتماعی و خوبی از خود نشان دهید.

 

 

۱۵. نداشتن اطلاعات کافی

knowing

اگر برای یک سمت رده بالا به مصاحبه می‌رود و برای مثال می‌خواهید در خط جبهه صنعت تکنولوژی وظیفه‌ای را در اختیار بگیرد پس باید انتظار سوالی مثل این: «به نظر شما جالب‌ترین بخش تکنولوژی چیست؟» را داشته باشید و علاوه بر این باید آمادگی برای جواب دادن به آن را هم داشته باشید.

نکته: آماده باشید! برخی از سوال‌ها و نکته‌های اصلی صحبت خود در جلسه مصاحبه را یادداشت کنید و پیش از رسیدن به محل مصاحبه آن را مرور کنید. قطعا این برگه در زمان پرسیدن سوال‌ها به کمک شما می‌آید.

 

 

۱۴. ارسال پیوست‌ در ایمیل

virus

دانلود کردن پیوست ایمیل‌ها برای بسیاری از شرکت‌ها با خطر‌هایی مثل داشتن ویروس‌های مخرب همراه است. در ارسال ایمیل‌های درخواست کار از متون و لینک‌ها برای نشان دادن رزومه و مشخصات خود استفاده کنید. به این شکل آن شخص مسئول در شرکت مقابل‌ هم با آسودگی بیشتر می‌تواند در گوشی یا لپ‌تاپ خود اطلاعات شما را مشاهده کند.

نکته: بهترین جایی که رزومه شما قابل نمایش است، حساب کاربری لینکداین شما است. نمونه کار‌های شما هم اگر با لینک درون ایمیل قابل نمایش باشند، کار را بسیار آسان‌تر می‌کنند.

 

۱۳. پوشیدن لباس نامناسب

bad-tshirt

می‌دانیم که جوان و تنوع‌طلب هستید، کسانی که وظیفه مصاحبه کردن را دارند هم به لباس‌های راحت و متنوع علاقه دارند، اما بگذارید شخص مقابل متوجه شود شما برای آشنایی با وی احترام قائلید و با لباسی مرتب، منظم و شیک به دیدار وی و کمپانی آن‌ها (و کمپانی آینده خودتان) رفته‌اید.

نکته: اهمیت پوشیدن لباس‌های منظم، مناسب و رسمی در جلسه‌های مصاحبه آنقدر زیاد است که حتی اگر به صورت گفتگوی ویدیویی تحت وب هم قصد مصاحبه دادن را دارید، بهتر است با کت و شلوار و اتو کشیده با شخص مقابل صحبت کنید.

 

۱۲. حرف از پول، آن‌هم در جلسه اول

money

هر دو طرف مصاحبه شونده و مصاحبه کننده دوست دارند تا در سریع‌ترین زمان ممکن مطمئن شوند کاری که قصد انجام آن با یکدیگر را دارند، وقت تلف کردن نباشد. اما پرسیدن درباره مقدار پول در همان جلسه و در همان سوالات اول نشانه‌ای نیست جز از اینکه شما تازه‌کارید.

نکته: به یاد داشته باشید که استخدام یک «روند» است. هر چقدر که این روند را بیشتر طی کنید، نشانه‌ای است که کارفرما علاقه بیشتری برای استخدام شما دارد، همه چیز وابسته به زمان است، پس کمی صبوری نشان دهید.

 

 

۱۱. عکس نامناسب در شبکه‌های اجتماعی

 

babyاگر از یک ایمیل شخصی که آن را با یک عکس شخصی هم مزین کرده‌اید! برای ارسال رزومه استفاده می‌کنید پس زیاد انتظار جدی گرفته شدن نداشته باشید. 

نکته: تصویر و متونی که می‌خواهید برای درخواست شغل ارسال کنید را در ابتدا برای دوست خود ارسال کنید تا متوجه شوید، این متن و تصویر شما در نظر دیگران چگونه است. از تصاویر بد یا خیلی شخصی برای تصاویر حساب خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید.

 

 

 ۱۰. ارسال نکردن «ایمیل تشکر»

بسیاری از شرکت‌ها دوست دارند از اشتیاق شما برای کار کردن در آن شرکت یا سازمان باخبر شوند و اگر شما به هر شکل نتوانید این اشتیاق را نشان دهید، در گرفتن شغل شکست خواهید خورد. 

نکته: پس از اینکه به جلسه مصاحبه رفتید و با فرد مصاحبه کننده صحبت کردید، چند مدت بعد (دقیقه‌های بعد، تا چند روز بعد) ایمیلی برای اینکه فرد مورد نظر ارسال کنید و از اینکه وی وقت خود را در اختیار شما قرار داده تشکر کنید، تمایل خود را برای پیوستن به آن شرکت نشان دهید و از وی بخواهید که اگر هر گونه سوال بیشتری از شما دارد بدون هیچ تردیدی از شما بپرسد.

 

۹. نوشتن خواسته خود در بالای رزومه

job

اگر در همان ابتدای رزومه بگویید که به دنبال چه چیزی هستید و از کمپانی که می‌خواهید در آن استخدام شوید چه درخواستی دارید، مطمئن باشید تاثیر بدی در ذهن فرد خواننده این رزومه خواهید گذاشت.

نکته: رزومه را بی‌جهت طولانی نکنید، تحصیلات و تجربیات خود را لیست کنید و در نهایت لیستی از مهارت‌های مفیدی که دارید هم قرار دهید.

 

 

۸. خلاقیت خود را به رخ نکشید

s

کمپانی‌ها به دنبال فردی می‌گردند که شخصیتی قابل اعتماد و محکم داشته باشد نه کسی که رفتاری خود پسند دارد و می‌خواهد با کار‌های خود بقیه را تحت تاثیر قرار دهد.

نکته: شرکت‌ها می‌خواهند به شما اعتماد کنند. پس جوری رفتار کنید و ارتباط بگیرید که این احساس قابل اعتماد و قابل تکیه بودن منتقل شود.

 

 

۷. ارسال رزومه ویدیویی

job-1

رزومه‌ها باید به آسانی از طریق ایمیل قابل ارسال به کارمندان بخش نیروی انسانی شرکت‌ها و سازمان‌ها باشند. پرینت گرفتن رزومه‌ها و بایگانی آن‌ها در بسیاری از مراکز امری مهم و الزامی است. پس ارسال یک رزومه ویدیویی به درد هیچکس نخواهد خورد.

نکته: بهترین الگو؟ لینکداین!

 

 

 

۶. لینک ندادن به لینکداین

job

فردی که قصد استخدام شما را دارد باید مطمئن شود شما در بین چندین گزینه قابل انتخاب دیگر شایستگی بیشتری دارید، لینک دادن به حساب کاربری لینکداین در ایمیل و رزومه برای آن فرد استخدام کننده فرآیند مقایسه شما را بسیار آسان‌تر می‌کند. اگر حساب کاربری لینکداین ندارید یا آن را کامل نکرده‌اید، همین امروز این کار را انجام دهید چون اهمیتی حیاتی برای بدست آوردن شغل شما دارد.

نکته: آدرس حساب لینکداین خود را در ایمیل درخواست شغل قرار دهید.

 

۵. خوردن غذا در طول مصاحبه

sandwich

اگر محل مصاحبه قرار است در یک کافه، رستوران یا کلا مکان‌هایی که در آن‌ها غذا به فروش می‌رود باشد، خوردن غذا در بین صبحت‌هایی که برای شغل آینده شما تاثیر گذار است کار پسندیده‌ای نیست. اگر یک گاز از ساندویچ بگیرید و یک جمله بگویید هم حواس خود را از موضوع پرت می‌کنید و هم حواس طرف مقابل.

نکته: اگر به شما پیشنهاد شد، آب، چایی یا قهوه در طول مصاحبه بنوشید اما غیر از این موارد دیگر هیچ‌چیز دیگری نخورید.

 

۴. بدون انرژی بودن

low

تشخیص مقدار انرژی لازم در طول مدت جلسه مصاحبه مسلما تصمیم سختی است. اگر کم حرف هستید و میزان صدای شما از میزان خاصی بالاتر نمی‌رود، سعی کنید در جلسه مصاحبه نشان دهید که فقط کم حرف هستید نه اینکه گوشه‌گیرید و اصلا دوست ندارید در یک تیم با همکاران خود در ارتباط بمانید. اگر هم برعکس آن، فردی بسیار شلوغ و پرانرژی هستید سعی کنید زیاد از حد، خود را بخاطر اینکه در آنجا حضور دارید خوشحال نشان ندهید.

نکته: اگر به میزان لازم انرژی و خوشحالی نشان دهید، به احتمال بسیار بیشتری آن شرکت برای دادن آن شغل به شما ترغیب خواهد شد.

۳. نشان دادن حیوان شخصی در گفتگوی ویدیویی

cat

اگر یک حیوان شخصی دارید و می‌خواهید با اسکایپ یا گوگل هنگ‌اوتز به یک مصاحبه شغلی بپردازید، مطمئنا صحنه سر و صدا دادن و ورجه و وورجه کردن حیوان شخصی شما در آن ویدیو، دلایلی نیست که فرد مصاحبه کننده با شما به صورت ویدیویی صحبت می‌کند. پس آن زمانی که می‌خواهید مصاحبه شغلی خود را گفتگوی ویدیویی انجام دهید، در یک مکان ساکت و بدون هیچ شیئ و شخص اضافی انجام دهید.

نکته: قبل از اینکه گفتگوی ویدیویی را آغاز کنید حتما با لپ‌تاپ، خود را در دوربین جلوی آن تماشا کنید و مطمئن شوید مورد اضافی و اشتباهی در قابی که قابل مشاهده هستید، دیده نشود.

 

۲. اصلاح نکردن ریش‌ها

beard

گذاشتن ریش و سبیل در بین جوان‌ها این روز‌ها یک ایده برای تنوع و تغییر ظاهر صورت است اما بسیاری هم هر دوی آن‌ها را با خود به جلسه مصاحبه می‌برند! اگر قرار نیست به صورت کامل ریش و سبیل خود را اصلاح کنید، حداقل آن‌ها را منظم کنید تا اهمیت به نظافت و ظاهر خود را نشان دهید. 

نکته: ظاهر زیبا و منظم یکی از نکات بسیار مثبت برای ارزیابی شما در جلسه مصاحبه است.

 

 

۱. طولانی بودن رزومه

resume

اگر تجربه زیادی ندارید، به هیچ وجه سعی نکنید رزومه خود را تا ۳ یا ۴ صفحه ادامه دهید. به یاد داشته باشید که طولانی بودن رزومه نشان‌دهنده تخصص بیشتر نیست و تجربیات شما هستند که اهمیت ویژه‌ای دارند.

نکته: بسیاری از کسانی که قرار است رزومه شما را مطالعه کنند و برای جلسه مصاحبه شما را فرا بخوانند شاید حتی بیشتر از ۳۰ ثانیه هم صرف خواندن رزومه شما نمی‌کنند!

 


  • امیرمهدی توسلی

job interviews

مصاحبه

مصاحبه شغلی