که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
رضایت‌مندی مشتریان
رضایت‌مندی مشتریان

 رضایت‌مندی مشتریان یکی از مهم‌ترین هدف‌های خودروسازان است. از مراجعه مشتری برای خرید و برخورد فروشندگان با وی تا ارایه خدمات پس از فروش حتی پس از اتمام گارانتی، همگی در تفکر مشتری نسبت به برند خودروی خود تاثیر گذار است. 

موفقیت اصلی برند‌های ژاپنی را می‌توان به ارایه خودرو‌های با کیفیت و خدمات پس از فروش مشتری پسند دانست. به نحوی که برندهایی مثل تویوتا و هوندا در بسیاری از کشورها در صدر این رده‌بندی قرار دارند. برای بررسی لیست کامل این رده‌بندی با زومیت همراه باشید.

کشور ایالات متحده را می‌توان یکی از رقابتی ترین بازارهای جهان دانست. مردم در ایالات متحده روی برند خاصی تعصب ندارند و همواره با تحقیق بهترین محصول را برای خرید انتخاب می‌کنند. به همین دلیل نیز معمولا رده‌بندی فروش محصولات مختلف در این کشور برای تولیدکنندگان حائز اهمیت است زیرا علاوه بر پتانسیل فروش بالای محصولات، می‌توانند از عملکرد خود نیز ارزیابی مناسبی داشته باشند.

با توجه به موارد ذکر شده ما به بررسی لیست رضایت‌مندی مشتریان در زمینه برندهای خودروسازی در ایالات متحده پرداخته‌ایم. بر اساس آمار سازمان رضایت مشتریان این کشور، نمره کلی میزان رضایت مصرف کنندگان از خودرو‌های خود برای سومین سال متوالی افت داشته است و نسبت به سال ۲۰۱۴، ۳.۷ واحد کاهش را تجربه کرده است. کلاس فارنل مدیر عامل این سازمان در این خصوص افزود:

خودروهای کنونی نسبت به نمونه‌های ۱۰ سال گذشته پیشرفت بسیاری کرده‌اند اما این آمار زنگ خطری است برای خودروسازان در رابطه با کیفیت محصولات تولیدی خود. تعداد خودروهای فراخوانده شده برای اعمال تعمیرات لازم به بیشترین میزان خود رسیده است که با توجه به تکنولوژی‌های تولید پیشرفته نباید شاهد این روند باشیم.

از ۲۷ برند بررسی شده تنها آکورا و بی‌ام‌و در جلب رضایت مشتریان موفق عمل کرده‌اند و ۱۵ برند دیگر در این زمینه نسبت به سال ۲۰۱۴ افت کرده‌اند. به طور کلی خودروسازان ژاپنی بهترین عملکرد را داشته‌اند و فورد نیز در میان خودروسازان هم‌ وطن خود بالاترین نمره رضایت‌مندی را بدست آورده است.

در ادامه به لیست کامل میزان رضایت‌مندی مشتریان می‌پردازیم:

۱- لکسوس

lexus

لکسوس نسبت به سال گذشته تغییری در عملکرد خود نداشته است و با نمره ۸۴ به عنوان خودروساز پیشرو در این زمینه عمل کرده است.

۲- آکورا

acura

آکورا با ارتقا نمره خود به میران ۷.۸ درصد پیشرفت قابل توجهی داشته است و اکنون پس از لکسوس در جایگاه دوم قرار دارد.

۳- لینکلن

lincoln

لینکین که از زیر مجموعه‌های خودروسازی فورد است، بهترین عملکرد را بین خودروسازان ایالات متحده داشته است.

۴- مرسدس بنز

mercedes benz

مرسدس بنز با افت ۳.۵ درصدی جایگاه رده اول خود در سال ۲۰۱۴ را از دست داده و به رده چهارم نزول کرده است. مطمئنا مدیران این شرکت از این روند رضایت نخواهند داشت و برای بازگشت به رده‌ی اول تمام تلاش خود را به کار خواهند برد.

۵- سوبارو

subaru

قرار گرفتن شرکت سوبارو در میان ۵ شرکت برتر نشان از توجه این شرکت به میزان رضایت مشتریان خود دارد. جالب است که بدانید سوبارو نسبت به سال گذشته ۳.۵ درصد افت تجربه کرده است.

۶- تویوتا

toyota

تویوتا که لقب بزرگترین خودروساز جهان را به یدک می‌کشد، با نمره ۸۲ در رده ششم قرار گرفته است.

۷- بی‌ام‌و

bmw

بی‌ام‌و نیز همانند تویوتا توانست نمره ۸۲ را از مشتریان دریافت کند، اما بر خلاف رقیب ژاپنی خود ۲.۵ درصد نسبت به سال گذشته بهبود را تجربه کرده است.

۸- هیوندای

hyundai

شاید بسیاری از بینندگان با مشاهده هیوندای در رده هشتم تعجب کنند اما برنامه‌های بلند مدت و دقیق این خودروساز کره‌ای باعث پیشرفت هنگفتی شده است. اکنون هیوندای با نمره ۸۱ در رده هشتم خود را به عنوان یکی از رقبای قدرتمند سایر خودروسازان معرفی می‌کند.

۹- مزدا

mazda

مزدا به عنوان خودرویی برای عاشقان رانندگی شناخته می‌شود اما این خودروساز با نمره ۸۰ اکنون خود را به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین برند‌ها نیز معرفی می‌کند.

۱۰- فولکس واگن

vw

فولکس واگن همانند مزدا موفق به کسب نمره ۸۰ از میزان رضایت مشتریان شده است. این شرکت که بزرگترین خودروساز آلمان است برنامه‌های زیادی برای افزایش فروش و کسب رضایت بیشتر مشتریان خود، در سر دارد.

۱۱- هوندا

honda

هوندا نسبت به سال گذشته به میزان ۳.۶ افت داشته است واکنون با نمره ۸۰ در میانه‌ی این رده‌بندی قرار دارد.

۱۲- بیوک

buick

بیوک نیز همانند اکثر خودروسازان با افت عملکرد مواجه بوده و اکنون با نمره ۸۰ در تراز برندهایی مانند هوندا و فولکس واگن قرار دارد.

۱۳- کادیلاک

cadillac

از کادیلاک زمانی به عنوان استاندارد خودروسازی یاد می‌شد اما اکنون این خودروساز لوکس عملکرد متوسطی حداقل در جلب رضایت مشتریان خود دارد.

۱۴- ولوو

volvo

ولوو با نمره ۷۹ به عنوان حد وسط این رده‌بندی قرار دارد.

۱۵- فورد

ford

از میان برندهای تولید کننده انبوه خودرو در ایالات متحده فورد با نمره ۷۹ در صدر قرار دارد. خبر خوب برای فورد قرار گرفتن لینکلن، برند لوکس‌ آن‌ها در رده‌ی سوم است.

۱۶- شورولت

chevrolett

شورولت با افت ۳.۷ نمره نسبت به سال گذشته، اکنون پشت سر بزرگترین رقیب خود قرار دارد.

۱۷- جی‌ام‌سی

GMC

جی‌ام‌سی که همانند شورولت از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز است با نمره ۷۸ پایین‌تر از میانگین رضایت مندی مشتریان قرار می‌گیرد.

۱۸- آئودی

AUDI

آئودی با نمره ۷۸ نه تنها پایین‌تر از رقبای لوکس خود، بی‌ام‌و و مرسدس بنز، قرار گرفته، بلکه از میانگین برند‌های خودرسازی نیز نمره کمتری دریافت کرده است.

۱۹- کیا

kia

کیا با افت ۴.۹ نمره افت قابل توجهی را تجربه کرده این امر به نزول زیاد این خودروساز در این رده‌بندی منجر شده است.

۲۰- نیسان

nissan

قرار گرفتن نیسان در رده بیستم به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در ژاپن، می‌تواند زنگ خطری برای این خودروساز باشد. نیسان سال گذشته ۵ واحد بیشتر از نمره ۷۷ فعلی خود کسب کرده بود.

۲۱- میتسوبیشی

mitsubishi

میتسوبیشی سهم زیادی از بازار خودرو در ایالات متحده را در اختیار ندارد. نمره رضایت‌مندی مشتریان این شرکت دلیل این موضوع را مشخص می‌کند.

۲۲- اینفینیتی

infiniti

نمره ۷۷ برای برند لوکس اینفینیتی قطعا مناسب نیست. نکته جالب رضایت بیشتر مشتریان از نیسان نسبت به برند لوکس آن یعنی اینفینیتی، است.

۲۳- دوج

dodge

دوج با کسب نمره ۷۶ یکی از ضعیف‌ترین خودروسازان موجود در ایالات متحده است. اما خبر خوب این است که این برند بیشترین نمره را در گروه خودروسازی فیات-کرایسلر کسب کرده است.

۲۴- مینی

mini

مینی با نمره ۷۶ ضعیف‌ترین عملکرد را بین خودروسازان آلمانی داشته است.

۲۵- جیپ

jeep

جیپ ۵.۱ واحد نسبت به سال گذشته افت داشته است و با نمره ۷۵ در رده‌های پایین این لیست قرار گرفته است. مشکلات عمده این خودرو که منجر به فراخوانی تعداد زیادی از محصولات تولیدی آن شده است، از اصلی ترین دلایل افت این خودروساز است.

۲۶- کرایسلر

chrysler

کرایسلر با کسب نمره‌ی ۷۴ در رتبه‌ی یکی مانده به آخر قرار گرفته است. حدس بزنید رتبه آخر از آن چه خودروسازی است؟

۲۷- فیات

fiat

درست حدس زدید. شریک تجاری کرایسلر، فیات، با نمره ۷۳ در قعر این رده‌بندی قرار دارد. طبق نظر سنجی CBS فیات در حال حاضر منفورترین برند موجود در ایالات متحده است. کسب نمرات به این ضعیفی از گروه خودروسازی فیات-کرایسلر جای بسی تعجب دارد و این برند‌ها برای بقای خود هم که شده باید به فکر راه چاره و گریز از وضعیت فعلی باشند.

امیدوار است در کشور ما نیز ارگان‌ها با ارایه این چنینی آمار، خودروسازان را از وضعیت فعلی خود مطلع کنند.

نظر شما در رابطه با لیست فوق چیست؟

  • امیرمهدی توسلی

brands

consumer satisfaction