که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
تصاویر خاطره‌انگیز از عتیقه‌های دنیای تکنولوژی‌های قدیمی

جیم گلدن نگاه هنری خود به دنیای اطراف و اشیاء پیرامون را با تصاویری از تکنولوژی‌های کهنه، درآمیخته و تصاویری زیبا خلق کرده است. او حتی با حوصله برخی تصاویر متحرک از برخی اجسام ساخته که در ادامه‌ی مطلب توجه شما را به آن جلب می‌کنیم. با ما همراه باشید.

Jim Golden به عکاسی از محصولات و تکنولوژی‌ها علاقه‌ی زیادی دارد. او گاهاً از اشیاء به تنهایی عکس می‌گیرد و گاهی مشغول در کنار هم قرار‌دادن عکس‌ها می‌شود. به تصویر زیر نگاه کنید:

Relics of Technology-1

این هم یکی از تصاویر جالبی است که از کنار هم قرار‌دادن آلات موسیقی جدید و کهنه به دست آمده. تصاویر اشیاء تنها موضوع مورد علاقه‌ی او نیست. او تصاویری از بازی‌های قدیمی را هم در کنار هم قرار داده و ترکیبی جالب ایجاد کرده است:

Relics of Technology-2

اما آخرین پروژه‌ی جیم گلدن، عتیقه‌هایی از دنیای تکنولوژی است. اگر تجربه‌ی چند ساله در استفاده از کامپیوتر داشته باشید، حتماً فلاپی‌دیسک‌های پردردسر را به خاطر دارید. 1.44 مگابایت فضا و مراقبت‌های ویژه برای آسیب ندیدن آن با ظهور سی‌دی کنار گذاشته شد.

کاست‌های مغناطیسی ویدیو یا Betamax هم روزگار خودشان را داشتند و حالا به خاطره تبدیل شده‌اند.

برای مرور خاطرات گذشته بهتر است به تصاویر تکی که جیم از این تکنولوژی‌ها تهیه کرده و بعضاً تصاویر متحرک جالبی هستند، نگاهی داشته باشیم؛ اما اول ببینیم نظر جیم در این مورد چیست.

جیم گلدن در رابطه با شروع این پروژه و ایده‌ی آن می‌گوید: اولین بار وقتی یک تلفن قدیمی مکعبی در یک مغازه‌ی امانت‌فروشی در منطقه‌ی روستایی Oregon دیدم، ایده عتیقه‌های تکنولوژی به ذهنم رسید. پس از آن اشیاء و قطعات قدیمی دنیای تکنولوژی توجه من را معطوف به خود کرد. علاقه‌ی من هم به دلیل خاطره‌انگیز بودن این اشیاء بوده و هم به علت کنجکاوی در مورد اینکه چه بر سر تکنولوژی‌های قدیمی آمده است. هر چیزی که پیدا می‌کردم، سؤالی در مورد دیگری برایم ایجاد می‌شد و دنبال تکه‌ی گمشده‌ی بعدی بودم. بیشتر وسایل ذخیره‌سازی گذشته حالا آن قدر کوچک شده‌اند که در کف دست جا می‌شوند. این تصاویر یادآور این هستند که پیشرفت تکنولوژی هزینه‌ای دارد و تلاش‌های ما، تاریخ انقضایی دارند.

سوژه‌ای ساده و زیبا و خوش‌رنگ برای عکاسان. سوژه‌ای که انگیزه‌ی ساختن یک تصویر متحرک را در هنرمند ایجاد می‌کند. یک نوار چرخان قدیمی:

Relics-of-Technology-Reel-To-Reel

شاید بگویید ماشین تایپ‌های قدیمی‌تر هم پیدا می‌شود، چرا یک ماشین تایپ الکتریکی؟ آن هم مدلی که خیلی قدیمی نیست؟ موضوع علاوه بر کارکرد وسایل، بحث زیباشناسی آن است. رنگ‌بندی این سوژه به نظر جالب‌تر از دیگر مدل‌ها بوده و برای همین جیم گلدن آن را پسندیده است.

Relics of Technology Typewriter

شماره تلفن برای جیم مهم نیست؛ آنچه مهم است، اعداد آن است. تلفن‌های قدیمی و روش نوستالژیک شماره‌گیری را یادتان است؟

Relics of Technology Rotary Phone

پروژکتور اسلایدها که حالا پاور‌پوینت و پرزنتیشن جای آن را گرفته. جیم می‌گوید پدرم عکاسی مبتدی و جدی بود و همیشه فیلمی از اسلایدها تهیه می‌رد. برای همین اسلایدهای خوبی از مسافرت‌ها و برگ‌ریزان پاییز داریم. اسلایدها داغ می‌شوند و توجه مرا جلب می‌کنند. سروصدای پرژکتور، بوی فن، رنگ‌ها، همه‌چیز برایم جالب است.

Relics of Technology Slide Projector

پروژکتور فیلم قدیمی:

Relics of Technology Film Projector

یکی از اولین تلفن‌های همراه؛ در سال 1987 و در فیلم Wall Street شخصی به نام Gordon Gekko گوشی بزرگی شبیه این به دست داشت و از آن زمان مردم به تلفن‌های همراه علاقه‌مند شدند:

Relics-of-Technology-Brick-Phone

فلاپی‌دیسک‌های 8 اینچی. در 10 سالگی این اشیاء را در Wargames دیدم و به شدت روی من تأثیر گذاشتند تا وارد دنیای کامپیوتر شوم.

Relics of Technology 8 inch Floppy-copy1 verge super wide

کارت پانچ؛ این یکی خیلی قدیمی است. بیش از 100 سال قدمت دارد. تکه‌ای از مقوا که سوراخ‌هایی در آن ایجاد شده و برای کنترل ماشین‌ها کاربرد داشته است. برنامه‌نویسان قدیمی احتمالاً این کارت‌ها را دیده‌اند و می‌دانند که کدنویسی و اجرا به کمک کارت پانچ چه قدر مشکل و زمان‌بر است.

Relics of Technology Punched Cards verge super wide

فلاپی‌های 5.25 اینچی

Relics of Technology Floppy Disc-copy1 verge super wide

فلاپی‌های 3.5 اینچی: این تصویر به دلیل رنگ و طرح آن مورد توجه جیم بوده است. تکنولوژی فلاپی‌های 3.5 اینچی این مزیت را داشته که بر خلاف فلاپی‌های 5.25 اینچی، در جیب‌ها هم جا می‌شده است. این نوع فلاپی‌ها محکم‌تر و کوچک‌تر بودند و در رنگ‌های متنوع به فروش می‌رسیدند.

Relics of Technology Floppy verge super wide

دیسک‌های 7 اینچی وینیل؛ دیسک‌هایی که جیم در کودکی جمع‌آوری و معامله می‌کرد. کاربرد دیسک‌های وینیلی تا حدی ادامه یافته؛ ولیکن دیسک‌های 7 اینچی، به تاریخ پیوسته‌اند.

Relics of Technology 45s verge super wide

میکروکاست

Relics of Technology Microcassette-copy1 verge super wide

کارتریج رام بازی‌های ویدیویی؛ این کارت‌ها به کنسول بازی Magnavox Odyssey2 تعلق دارند؛ ولیکن تکنولوژی آن در کنسول‌های 8 بیتی قدیمی هم به کار رفته است. آتاری 2600، اینتل‌ویژن، ColecoVision، NES و غیره همگی از این تکنولوژی استفاده کرده‌اند. نینتندو 64 آخرین کنسولی بود که از کارت‌های رام استفاده می‌کرد.

Relics of Technology ROM-copy1 verge super wide

زیپ‌دیسک‌ها در اصل جانشین فلاپی‌دیسک‌ها شدند؛ ظرفیتشان 100 مگابایت بود؛ ولیکن فلش‌درایوهای USB به سرعت جای این وسایل ذخیره‌سازی را گرفتند.

Relics of Technology Zip Discs verge super wide

بتامکس که در نبرد با نوارهای ویدیویی VHS مغلوب شد:

Relics of Technology Betamax verge super wide

VHS یا همان نوارهای ویدیویی بزرگ که جای خود را به سی‌دی‌ها داد.

Relics of Technology VHS verge super wide

  • امیرمهدی توسلی

pictures relics old technology