که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
با استفاده از مواد سقز مانند، امکان آتش‌سوزی گوشی هوشمندتان به صفر می‌رسد

احتمالاً در آینده‌ای نزدیک، هر بار که خواستید گوشی‌هوشمندتان را در دست بگیرید، به خاطر حفظ جانتان هم که شده باید از سقزها متشکر باشید! اگرچه امروزه بسیاری از شما از گوشی‌های‌هوشمند پرقدرتی استفاده می‌کنید که باتری‌هایی با ظرفیت‌های بسیار بالا دارند، ولی همه‌ی آن‌ها در یک خطر اشتراک دارند؛ هنوز هم -با وجود انواع اصلاحات و رعایت مسائل ایمنی- امکان آتش‌گرفتن باتری دستگاه شما وجود دارد.

این خطر به خصوص وقتی که باتری‌ها بیش از حد گرم می‌شوند، وجود دارد. با گرم‌شدن باتری، مایع اسید که الکترولیت باتری است، مشتعل می‌شود و شروع به بیرون ریختن می‌کند. هم اکنون، دانشمندان دانشگاه Washington موفق به ساخت الکترولیت صمغ مانندی شده‌اند که امکان چنین اتفاقاتی را به صفر می‌رساند.

این ماده رسانا توسط دانشجوی تحصیلات تکمیلی، آقای Wang و به سرپرستی پروفسور Katie Zhong طراحی شده است. اساس این ماده از آدامس‌های جویدنی الهام گرفته شده است؛ به طوری که می‌تواند به خوبی به اجزای داخلی باتری بچسبد و دیگر به بیرون درز پیدا نکند. پژوهش‌های پیش ازین همواره به دنبال استفاده از الکترولیت‌های کاملا جامد بودند که مشکل آن‌ها در متصل نگه‌داشتن آن‌ها به سطوح آند و کاتد باتری بود.

این ماده‌ی چسب مانند از دو جزء ذرات جامد -همچون واکس- و مایع الکترولیت تشکیل شده که در هم مخلوط شده‌اند. از آن جا که در اینجا نیز همه چیز به طرز خوبی کنار هم قرار گرفته‌اند، یون‌ها می‌توانند به راحتی از طریق این الکترولیت چسبی بین آند وکاتد جابجا شوند و جریان الکتریسیته را برقرار کنند. اگر درون باتری به طور اتفاقی گرم شود، ذرات جامد واکس مانند ذوب می‌شوند و با پوشاندن سطح آند و کاتد جریان را قطع می‌کنند؛ در نتیجه خطر آتش‌سوزی از بین می‌رود.

به علاوه از آن جا که این ماده انعطاف پذیر است و حتی پس از تغییر شکل نیز رسانا باقی می‌ماند، می‌توان از آن در ساخت ابزارهای الکترونیکی رسانا نیز استفاده کرد. در حال حاضر قدم بعدی برای پژوهش، امتحان کردن این ماده در باتری‌های معمولی و مشاهده نحوه‌ی عملکرد آن‌ها در دنیای واقعی است.

این دانشگاه هم اکنون این فناوری را به صورت پتنت -حق ثبت اختراع- در آورده است و امیدوار است بتواند آن را به مراحل تجاری برساند.

جزئیات این پژوهش در نشریه‌ی Advanced Energy Materials به چاپ رسیده است.

  • امیرمهدی توسلی

gum lithium electrolyte