که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بررسی مرسدس بنز CLA 250 کوپه

سال‌هاست که مرسدس بنز در حال فروش خودروهای کوچک‌تر و ارزان‌تری مانند کلاس A و کلاس B در سراسر دنیا می‌باشد، ولی ارزان‌ترین بنز در آمریکا همواره کلاس C بوده است. اما حالا همه چیز در حال تغییر است و مرسدس قصد دارد خودروی جدید کوپه چهاردر خود را برای رقابت با خودروهایی نظیر آیودی A3 سدان و آکورا ILX روانه‌ی بازار کند.

CLA بر مبنای همان پلتفرم کلاس A و کلاس B طراحی شده و مدل‌های آمریکای شمالی آن به طور اختصاصی دارای موتور چهار سیلندر توربورشارژ ۲ لیتری با دو قدرت خروجی کاملا متفاوت خواهند بود. CLA 250 ۲۰۸ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت در حالی که CLA 45 AMG ۳۵۵ اسب بخار نیرو دارد.

کارآمد و سریع

سیستم انتقال قدرت اتوماتیک، ۷ دنده و دارای دو کلاچ می‌باشد که در CLA 250 نیرو را به چرخ‌های جلو و در مدل AMG به تمام چرخ‌ها می‌فرستد. در مورد موتور ضعیف‌تر، مرسدس ادعا می‌کند که CLA 250 در داخل شهر ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در جاده ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. این موضوع که این موتور با این سطح از بهره‌وری، می تواند خودروی ۱۴۸۰ کیلوگرمی را در ۶.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند، بسیار شگفت‌انگیز می‌باشد.

موتور توربوشارژ ۲ لیتری بسیار سریع چرخیده و بلافاصله نیرو را انتقال می‌دهد.

سیستم انتقال قدرتِ بی‌روح

همه چیز در مورد سیستم پیشرانه خوب نیست و سیستم انتقال قدرت باعث تضعیف موتور می‌شود. همانند مرسدس بنز هاچ‌بک B 250 سفارش کانادا، این سیستم انتقال قدرت دو کلاچه در قیاس با سیستم انتقال قدرت اتوماتیک خودروهای دیگر بنز که در SLS AMG بکار رفته، در واکنش نشان دادن بسیار کند و در عملکردش نامنظم می‌باشد. با این حساب بهتر است بگوییم که CLA بیشتر روی بهره‌وری متمرکز شده است تا کارایی.

Mercedes-Benz-CLA-250-coupe-1

به خاطر طراحی عرضی موتور و معماری چرخ جلوی محرکه بسیاری معتقدند که این خودرو یک مرسدس بنز قلابی است تا یک خودروی لوکس. ولی این قضاوت کمی نامنصفانه است. آئودی و آکورا نیز همواره خودروهای چرخ جلو به آمریکا عرضه کرده‌اند.

CLA در پیچ‌ها به طرز شگفت‌آوری عمل می‌کند و اگر خارج از محدوده‌ی چرخ‌های جلو تحت فشار قرار نگیرد، در سطح‌های خشک از خودروهای 4WD قابل تشخیص نمی‌باشد. چرخ‌های 225/45R17 بکاربرده شده در بنز CLA برای ارائه حالتی مابین آسایش، اسپورت و بهره‌وری طراحی شده‌اند.

طول CLA ۴۶۳ سانتی‌متر بوده و ۳.۸۱ سانتی‌متر از سدان دیفرانسیل عقب کلاس C درازتر است. اگر فکر می‌کنید که وجود دو سدان مشابه مشتری‌ها را سردرگم خواهد کرد باید بدانید که مرسدس به شدت روی تفکیک آنها کار کرده‌است. علاوه بر تفاوت‌های آشکار در پیکربندی سیستم پیشران، شکل ظاهری دو خودرو نیز در جهت مخالف هم طراحی شده‌است. درحالی که کلاس C عضوی از سدان‌های جمع و جور سنتی به نظر می‌رسد، CLA یک نمایه‌ی دیگر نیز دارد که آن را به عنوان یک کلاس CLS کوچک می‌شناساند. وجود حروف «CL» در اسم CLA به همین دلیل می‌باشد.

چشم نواز و در عین حال کوچک

فضای سرنشینان این خودرو فدای طراحی ظاهر چشم‌نواز آن شده‌است. صندلی عقب بسیار کوچک بوده و فضای جلوی پای آن تنها ۶۸.۸ سانتی‌متر و فاصله‌ی آن تا سقف ۹۰ سانتی‌متر می‌باشد که حتی از کلاس C کوپه هم کمتر است. این فضا برای سرنشینان بالغ کم بوده و آنها به سختی در آن قرار خواهند گرفت. فضای صندوق عقب نیز تحت تاثیر ظاهر چشم‌نواز آن قرار گرفته و تنها ۳۷۱ سانتی‌متر مکعب حجم دارد و این به معنی ظرفیت حمل محموله‌ی کمتر از سدان Rio کیا می‌باشد.

Mercedes-Benz-CLA-250-coupe-2

در جلوی خودرو قضیه کمی متفاوت است و وقتی پشت فرمان بنشیدید کاملا حس می‌کنید که سوار «مرسدس بنز» و یک خودروی لوکس هستید.

فضای داخلی کابین CLA توسط صفحه نمایش بزرگ روی داشبورد برجسته شده و در شش رنگ و چهار جنس در دسترس است.

اگر ظاهر چشم‌نواز این خودرو مشتریان را جذب خودش نکند، قطعاً قیمت آن این کار را خواهد کرد. CLA با قیمت ۳۰۸۲۵ دلار، درست هم قیمت سدان A3 آئودی ۲۰۱۵ و ۳۰۰۰ دلار گران‌تر از آکورا ILX، عرضه خواهد شد.

کلام آخر

هدف مرسدس از تولید این خودرو ایجاد یک بخش کاملا جدید در بازار خودروهای لوکس می‌باشد: جایگاهی بالاتر از مدعیانی همچون آکورا ILX و بیوک ورانو و همچنان پایین‌تر از BMW سری ۳. با توجه یه اینکه آئودی در حال آماده شدن برای عرضه‌ی سدان A3 می‌باشد و BMW برای تولید سری ۱ جدید برنامه‌ریزی کرده‌ است، به نظر می‌رسد که CLA نیز پا در مسیر CLS قرار داده و در در کف این بازار جدید قرار بگیرد.

Mercedes-Benz-CLA-250-coupe-3

سوای تمام موارد ذکر شده، CLA شیک، مقرون به صرفه و مهم‌تر از همه، مرسدس بنز است!

نقاط قوت

  • شکل ظاهری
  • قدرت
  • بهره‌وری و کارایی
  • قیمت

نقاط ضعف

  •  سیستم انتقال قدرت
  • فضای صندلی عقب
  • فضای صندوق عقب

  • امیرمهدی توسلی

مرسدس بنز CLA 250 کوپه