که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
اندروید برای تازه کارها: چگونه به نسخه‌ی firmware دستگاه اندرویدی خود پی ببریم؟

هنگامی که ابزار اندرویدی خود را روت می‌کنید یا رام شخصی را بر روی آن نصب می‌کنید، می‌بایست شماره firmware یا همان سفت افزار خود را بدانید. این شماره لزوما برای دو دستگاه با مدل یکسان یکی نیست. برای مثال تمامی Galaxy S3‌های سامسونگ مدل یکسانی دارند ولی شماره سفت افزار یکسانی ندارند. امروز در این بخش به شما کمک می‌کنیم تا این عدد را پیدا کنید.

در واقع سفت افزار نرم افزاری مشابه سیستم عامل است که در دستگاه‌های اندرویدی توسط تولیدکنندگان مختلف قرار می‌گیرد. در اصل این نرم افزار مخصوص دستگاه شماست، برای مثال ممکن است دستگاه شما سیستم عامل اندروید 4.2.2 را داشته باشد ولی شماره سفت افزار آن کاملا با با ابزار دیگر با همین نسخه از اندروید، متفاوت باشد، چرا که این عدد جزییات بسیار بیشتری را نسبت به نسخه سیستم عامل بیان می‌کند. شماره‌ی سفت افزار شامل موارد بسیاری است که برای عملکرد یک دستگاه ضروری هستند:

  • PDA: سیستم عامل اندروید و شخصی سازی‌های شما
  • Phone: مشخصه اصلی دستگاه شما
  • CSC - Country Exit Code: مشخصه‌های مربوط به زبان و کشور
  • Bootloader: برنامه‌ی راه اندازی که دستگاه شما را راه اندازی می‌کند

تمامی این موارد احتمالا برای کسانی که تابه حال رام خود را تغییر داده اند آشنا هستند ولی به هر حال هر کسی هم که نمی‌داند، کم کم با این‌ها آشنا خواهد شد!

برویم سراغ سفت افزار و این سوال همیشگی که از کجا باید آخرین نسخه را پیدا کرد. به عنوان مثالی ساده و البته به دور از هرگونه طرفداری و تعصب از سامسونگ شروع می‌کنیم که در وب سایت SamMobile  آخرین سفت افزارهای محصولات آن را قرار داده است. این سایت معمولا به طور مرتب به روز می‌شود بنابراین توصیه می‌کنیم که هر از گاهی آن را چک کنید تا سفت افزار‌های جدید را از دست ندهید. به خاطر داشته باشید که دستگاه‌های روت شده دیگر آگهی‌های بروزرسانی شرکت‌ها را دریافت نمی‌کنند و می‌بایست خودتان در موردشان دست به کار شوید.

برای فهمیدن آخرین سفت افزار نصب شده روی دستگاهتان برای دستگاه‌های سونی و سامسونگ به مسیر زیر

Settings > About Device > Build Number

و برای دستگاه‌های HTC به مسیر

Settings > About Device > Software Information > Software Version

بروید. هم چنین اگر دستگاه شما سامسونگ است می‌توانید از کد * # 1234 # و فشردن تماس استفاده کنید.

HTCFirmwareNumber

برویم سراغ این اعداد؛ نسخه Baseband عددی است مخصوص تلفن شما که ارتباطی به رام یا روت کردن ندارد و با این روش‌ها قابل تغییر نیستند، در واقع در حین نصب رام هیچگونه دسترسی به این بخش از حافظه وجود ندارد. نسخه Kernel نیز به طور مشخص به مشخصات هسته سیستم عامل که لینوکس است اشاره دارد.

بنابراین یاد گرفتیم که با مقایسه‌ای ساده بین نسخه روی دستگاه و آخرین نسخه در دسترس می‌توانید به آخرین سفت افزار موجود مجهز شوید. ضمنا شماره سفت افزار می‌تواند برای پیدا کردن رام‌های مناسب بسیار مفید باشد.

  • امیرمهدی توسلی

Firmware