که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

Picture1

با نگاه به تبلت های امروزی و مقایسه آن با رایانه های دهه گذشته به آسانی در می یابید که فناوری با چه سرعت حیرت انگیزی در حال رشد است اما درحالیکه گجت های ما کوچکتر و قدرتمند تر و البته بسیار قابل حمل تر از نمونه های دهه پیش می شوند می بینیم که همچنان با همان مواد اولیه ساخته می شوند…اما این امر در آینده نچندان دور دستخوش تغییرات شگرفی خواهد بود. طراحان سخت افزار خیلی زود ابزارهای جدیدی را در دست خواهند داشت که فناوری دور و برمان را دگرگون خواهد کرد. در این نوشتار قصد داریم به ۱۰ نوع از این مواد که تاثیر بسزایی بر فناوری خواهند داشت اشاراتی داشته باشیم…


ماده نخست فلز نرم

کمپانی های سازنده گوشی های هوشمند  من جمله Apple علاقه بسیاری به استفاده از فلز نرم در ساخت گوشی ها خود دارند که دلیل آن نیز روشن است اینکه این فلز دوبرابر فلز تیتانیوم مقاومت دارد و ضد خش و گرد و غبار نیز می باشد و تراشیدن آن با ظرافتی هر چه تمام تر به آسانی امکان پذیر است. در هفته ای که گذشت شایعاتی مبنی بر ساخت  iWatch و iPad‌ های جدید با فلز نرم شنیدیم  اما ظاهرا چنین نشد و ماجرای فلز نرم اپل تا همان محفظه سیم کارد iPhone 3G بیشتر ادامه نداشت!

ماده دوم: گرافین

گرافین قابلیت هایی دارد که عده بسیاری از کحققین را مبحوت خود کرده است. بنا بر گفته آندره گیم برنده جایزه نوبل-بر طبق آزمایشات صورت گرفته گرافین نازک ترین و در عین حال مقاوم ترین ماده دنیاست و همین طور راسته ترین ماده ایست که تا به حال تجربه کرده ایم… و ناگفته نماند که قابل انعطاف ترین کریستال دنیاست!

با استفاده از ترانزیستور های گرافینی می توان سریع ترین رایانه های دنیا و یا قدرتمند ترین باطری ها را تولید کرد و از رشته الیاف های شفاف و سبک وزن و البته قابل انعطلف آن می توان برای تولید پوشاک هوشمند و رایانه ای بهره گرفت.

Picture2

ماده سوم: شیشه پنبه ای (Willow Glass)

همگی ما با صفحات شیشه ای Gorilla آشنایی داریم همان صفحات مقاوم و محافظی های قدتمندی که در نمایشگر های تلفن همراه به کار می روند. شیشه پنبه ای درواقع نسل جدید این گونه شیشه هاست و به طرز شگفت آوری نازک تر است اما مقاومت و لایه های مشابه ای را دارد که قابلیت انعطاف بالایی  را دارند. این بدان معناست که نسل آینده نمایشگرهای تلفن های هوشمند لزوما دیگر تخت و ضخیم نخواهد بود. مراحل ساخت آن بسیار شبیه چاپ روزنامه است و بنابر گفته شرکت Corning در اینکه چه مقدار می تواند نازک شوند هیچ محدودیتی وجود ندارد.

ماده چهارم: OLED های انعطاف پذیر

آیا بازی با تلویزیون  یا تلفن همراه قابل انعطاف برایتان لذت بخش است؟ LG و Samsung در حال کار بر روی این پروژه هستند یعنی هر دو شرکت در واقع نمایشگر های OLED را مورد آزمایش قرار می دهند. نمایشگرهایی که به شیوه چاپ جوهر افشان ساخته می شوند و می توان آن ها را خم کرد و به دور هم پیچاند.

البته شرکت Samsung  چندی پیش یک نوع از این نمایشگر ها را بر روی یک موبایل در نمایشگاه CES به معرض نمایش در آورد  و اما امسال دیگر منتظر عرضه تلویزیون های انعطاف پذیر LG هستیم.

Picture3

ماده پنجم: پلاستیک ستاره نما

این نوع پلاستیک قادر است تا  در برابر حجم عظیمی از گرما و حرارت چون انفجارات هسته ای از خود مقاومت نشان دهد. علاوه بر آن این پلاستیک را می توان به اشکال مختلف در آورد.  باوجود اینکه تقریبا دو دهه از کشف این ماده می گذرد اما هنوز نامی از آن در دنیای فناوری به گوش نمی خورد.

شاید به این خاطر است که موریس وارد آرایشگر( اهل یورک شایر) خالق غیر رسمی این ماده که آن را حاصل کشفیات خود می دانست و تا پیش از مرگش همچنان بر این امر اصرار داشت که اختراع وی دزدیده شده است و به همین دلیل وی از ثبت آن اجتناب ورزید. وارد در سال ۲۰۱۱ در گذشت و هنوز فرمول کشف ماده وی نامعلوم است. بعضی معتقند که کل قضیه چیز بی موردی است و واقعیت ندارد اما عده دیگری بر واقعیت بودن امر تکیه داشته و بر این باورند که این فرمول همچنان نزد خانواده وارد باقی است. اگر که این قضیه صحت داشته باشد پس باید گفت که این خانواده بازی را بردند و زندگیشان متحول خواهد شد. در این باره جیمز راوینگتون می گوید ابزار به کار گیری این ماده تقریبا نامحدود استو بسیار ماده کارآمدی است اما هیچ کس تاکنون قادر نبوده که راز کارکرد آن را کشف کند.

Picture4ادامه دارد…



  • امیرمهدی توسلی