که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

جز توکل برخدا سرمایه ای در کار نیست / هر که را باشد توکل کار او دشوار نیست

که یکی هست و نیست جز او , وحده لا اله الا هــــــــــــــو

حق داده به ما وعده خیر و حسنات
هم وعده جنات سراسر نعمات
خواهی که شود نصیب تو این برکات
بفرست مدام بر محمد (ص) صلوات

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
تکامل رابط کاربری سیستم عامل محبوب مایکروسافت، از ویندوز 1 تا ویندوز 8.1 به روایت تصویر[بروز شد]

رابط کاربری ویندوز، 28 سالی هست که با ما همراه است. با وجود آن که طی این سال‌ها کلیت آن تغییر چندانی نکرده، ولی وقتی زمان تغییرات گسترده فرا رسید، تحول رابط کاربری ویندوز از آن چه فکر می‌کردیم بزرگ‌تر بود. هر بار که تغییراتی در رابط کاربری سیسم عامل محبوب مایکروسافت ایجاد می‌شود، کاربران به دو دسته تقسیم می‌شوند: گروهی که آن را دوست دارند و گروهی که آن را دوست ندارند!

امروز می‌خواهیم که نگاهی به گذشته بیاندازیم و تغییرات ظاهری رابط کاربری ویندوز را طی سالیان متمادی در مجموعه‌ای از تصاویر به نمایش بگذاریم. به قول معروف «شنیدن کی بود مانند دیدن».

Windows 1

این اولین نسخه تجاری ویندوز است. ویندوز ۱ که در سال ۱۹۸۵ عرضه گردید، نقطه شروع کار بود. ممکن است برخی از شما که این مطلب را می‌خوانید سن‌تان آنقدری نباشد که تجربه کار با این نسخه از ویندوز را داشته باشید، ولی باید بدانید که شمایل ظاهری اولین ویندوز تجاری به شکل تصویر زیر بود.

windows-evolution-1

Windows 2

ظاهرا هنوز بیل گیتس در شرکتش گرافیستی استخدام نکرده که به او بگوید این رنگ آبی خیلی هم زیبا نیست.

windows-2

Windows 3

این نسخه در سال ۱۹۹۰ منتشر شد و تغییرات بزرگی را با خود داشت. این اولین نسخه ویندوز است که در آن می‌توانستید پنجره‌ها را کمینه کرده و در آیکون کوچکی داشته باشید. آیا برای پرش میان برنامه‌ها از Alt+Tab استفاده می‌کنید؟ همه این ویژگی‌ها از این نسخه آغاز شد.

windows-evolution-2

Windows 95

برای بسیاری از کاربران، اولین کار پس از روشن کردن کامپیوتر ویندوزی‌شان فشردن دکمه Start است. منوی استارت اولین بار در ویندوز ۹۵ ظاهر شد. اصطلاحاتی چون مرور (Explore)، نوار وظیفه (Task Bar) و دسکتاپ نیز در ویندوز ۹۵ معرفی گردیدند.

windows-evolution-3

Windows 98

در تصویر زیر شمای کلی ویندوز ۹۸ را می‌بینید، اما چیز زیادی برای مشاهده وجود ندارد. تقریبا هیچ تغییری در رابط کاربری ویندوز نسبت به نسخه قبلی ایجاد نشده بود. ویندوز ۹۸ بیشتر از آن که نسخه جدیدی از ویندوز باشد، یک به‌روزرسانی جزئی روی ویندوز ۹۵ بود.

windows-evolution-4

Windows 2000

ویندوز ۲۰۰۰ بهترین اثر مایکروسافت نیست، اما این نسخه برخی ویژگی‌های جدید را در رابط کاربری به همراه داشت. چیزهایی چون شفافیت و افکت‌های سایه‌دار همگی در ویندوز ۲۰۰۰ معرفی گردیدند.

windows-evolution-5

Windows ME

ویندوز ME در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و کاربران خانگی و معمولی را هدف قرار داد. در این نسخه امکانات شبکه و چندرسانه‌ای (Movie Maker, Media Player 7) ارتقاء یافته بود. ویندوز ME آخرین سیستم‌عامل مایکروسافت با کد ویندوز ۹۵ بود پس از آن مایکروسافت هسته ویندوز را در XP تغییر داد.

winme

Windows XP

از این پس ویندوز به ظاهر سیستم عامل خود اهمیت ویژه‌ای داد و مایکروسافت در این نسخه بسیار عالی عمل کرد. طرح کلی رابط کاربری در مقایسه با ویندوز ۲۰۰۰ تغییر عمده‌ای نکرده بود، ولی ظاهر و حس بصری آن بسیار متفاوت بود.

windows-evolution-6

Windows Vista

مایکروسافت پس از عرضه ویندوز ویستا با مشکلات اساسی مواجه شد. اما اگر صادق باشیم، ویستا آن قدرها هم بد نبود. سیستم عامل جدید با خود یک رابط کاربری نو به نام Aero را آورد و طراحی منوی استارت نیز کاملا متحول شده بود.

windows-evolution-7

Windows 7

سه سال پس از ویندوز ویستا، ویندوز ۷ منتشر شد و ناگهان تمام کاستی‌ها و مشکلات ویندوز ویستا را از خاطر کاربران حذف کرد. رابط کاربری Aero همچنان وجود داشت، اما ویژگی‌هایی چون Aero snap، Aero peek، Taskbar grouping، آیکون‌های بزرگ‌تر روی نوار وظیفه و پشتیبانی از صفحات چند لمسی، ویندوز ۷ را به آن چه امروز می‌بینیم تبدیل نمودند.

windows-evolution-8

Windows 8

ویندوز 8 را می‌توان بلیط ورود مایکروسافت به‌ دنیای تبلت‌ها نامید. بزرگترین تغییر اعمال شده روی این ویندوز، استفاده از رابط گرافیکی جدیدی بود که جایگزین کلید استارت سنتی ویندوز شده بود. این ویژگی جدید که مترو نام دارد، در بردارنده‌ی اپلکیشن‌هایی برای نمایش تصاویر، ویدئو، ایمیل وموزیک است و صرفا برای استفاده در ابزارهایی با صفحه‌ی نمایش لمسی ایجاد شده است.

در کنار مترو، مایکروسافت محیط دسکتاپ خود را نیز حفظ کرده بود و با تغییراتی کوچک برای بروز کردن ظاهر آن، کلیات را همچون گذشته نگه داشته بود. در پشت صحنه نیز، ویندوز 8 تغییرات زیادی را به خود دیده بود. چنانکه مایکروسافت قابلیت پشتیبانی از چیپ‌های ARM را برای استفاده از آن در تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند، قرار داده بود.

windows-evolution-9

Windows 8.1

ویندوز 8.1 متجلی تغییرات در مایکروسافت است، تغییراتی که در قالب یک بروزرسانی رایگان برای کاربرانی که از ویندوز 8 استفاده می‌کردند ارائه شده است.

این بروزرسانی در ظاهر مجموعه‌ای از بهبودهای رابط گرافیکی کاربر است و تغییراتی در پروسه‌هایی است که در پشت پرده وظیفه‌ی مدیریت سیستم‌عامل را بر عهده دارند. مهم‌ترین تغییرات اعمال شده تعبیه قابلیت بوت مستقیم به دسکتاپ و همچنین بازگشت مجدد کلید استارت به محل خود است. از دیگر تغییرات اعمال شده می‌توان به بهینه‌سازی سرویس ابری SkyDrive در سیستم‌عامل و همچنین تعبیه امکان استفاده از Miracast در این ویندوز اشاره کرد که قابلیت برقراری ارتباط با سایر ابزارهایی که از فناوری Miracast را برخوردارند، امکان‌پذیر می‌کند. همچنین جست‌و‌جو در فایل‌های موجود روی دیسک‌سخت و همچنین SkyDrive نیز از دیگر ویژگی‌های اضافه شده به این نسخه‌ از سیستم‌عامل مایکروسافت است که در کنار پشتیبانی از پرینت سه‌بعدی، اپلیکیشن جدید پخش موزیک Xbox و بهینه‌سازی ویژگی استفاده از چند نمایشگر، به بازار عرضه شده است.

Windiws8.1

Windows 8.2 یا Windows 9؟

سوال بزرگی که در این بین مطرح است، قدم بعدی برای مایکروسافت است. آیا ردموندی‌ها به یک بسته‌ی بروزرسانی دیگر اکتفا می‌کنند یا نسخه‌ی جدیدی از ویندوز را با نام احتمالی 9 به بازار عرضه خواهند کرد؟ گمانه‌ها خبر از عرضه‌ی نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مایکروسافت در سال 2015 میلادی به‌همراه نسخه‌ی موبایل آن دارند که نشان‌دهنده‌ی اعمال تغییرات بزرگی در حیات این سیستم‌عامل است.

این بود داستان تصویری تحولات رابط کاربری ویندوز طی 28 سال! شما هم نظرتان را درباره این تغییرات، به خصوص تغییرات اساسی رابط کاربری در نسخه اخیر با ما در میان بگذارید. آیا مایکروسافت قدرت گذشته‌ی خود را با ویندوز 8.1 به‌دست خواهد آورد؟

  • امیرمهدی توسلی

Windows